برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه دوم ابتدايي کلاس هاي چندپايه با دانش آموزان مدارس عادي در مهارت هاي زبان فارسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان
 
چکیده: 

پژوهش هاي انجام شده درخصوص کلاس هاي چندپايه، اغلب ناظر بر مسائل، تنگناها و چالش هايي است که مسوولان نظام آموزشي کشور در اداره اين کلاس ها با آن دست به گريبان اند و به آثار و مزاياي مترتب بر اين کلاس ها و نقش و تاثير آنها در تعامل هاي کلاسي بين دانش آموزان و تقويت بستر يادگيري آنان، چندان توجه نشده است. پژوهش حاضر با هدف سنجش ميزان تاثير فعاليت هاي آموزشي جاري در پايه اول ابتدايي بر تقويت مهارت هاي چهارگانه زبان آموزي (خواندن، گوش دادن و صحبت کردن، املا و انشا) دانش آموزان پايه دوم کلاس هاي چندپايه، در مطالعه اي مقايسه اي طراحي و اجراشد. جامعه آماري پژوهش، شامل دانش آموزان سال دوم ابتدايي مناطق روستايي استان کردستان در کلاس هاي مستقل و کلاس هاي چندپايه بود. جهت انتخاب نمونه آماري از ميان جامعه، يادشده، 35 نفر دانش آموز پايه دوم از کلاس هاي چندپايه و 35 نفر دانش آموز همان پايه از کلاس هاي مستقل روستايي با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي ساده انتخاب شدند. براي جمع آوري داده هاي مورد نياز از آزمون هاي پيشرفت تحصيلي (امتحانات) مرتبط با مهارت هاي فوق الذکر، بهره گرفته شد که بر اساس محتواي دو کتاب بخوانيم و بنويسيم پايه دوم ابتدايي و اهداف آموزشي آن طراحي شده بود. اعتبار صوري و محتوايي پرسش هاي آزمون هاي اجراشده، با استفاده از نظرات استادان علوم تربيتي و گروهي از معلمان مجرب، تامين شد و از پايايي مصححان نيز براي سنجش پايايي آزمون ها استفاده شد. براي تحليل داده ها، علاوه بر آماره هاي توصيفي، جهت مقايسه ميانگين تفاوت عملکرد هر دو گروه و مقايسه نتايج آزمون هاي گروه ها در سه مرحله از اجراي آزمون ها، از آزمون t مستقل در سطح 95 درصد، استفاده شد. نتايج پژوهش، مويد تاثير مثبت فعاليت هاي آموزشي در پايه اول کلاس هاي چندپايه بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه دوم همان کلاس ها درزمينه مهارت هاي خواندن، گوش دادن و صحبت کردن و مهارت املاست، اين در حالي است که يافته هاي پژوهش، تفاوت معناداري را در ميانگين نمرات دانش آموزان دو گروه در مهارت انشاي آنان، نشان نداد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عزیزی، ن.، و حسین پناهی، خ. (1392). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی کلاس های چندپایه با دانش آموزان مدارس عادی در مهارت های زبان فارسی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار), 20 (دوره جدید)(3), 179-194. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=236367



Vancouver : کپی

عزیزی نعمت اله، حسین پناهی خلیل. مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی کلاس های چندپایه با دانش آموزان مدارس عادی در مهارت های زبان فارسی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1392 [cited 2021August04];20 (دوره جدید)(3):179-194. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=236367



IEEE : کپی

عزیزی، ن.، حسین پناهی، خ.، 1392. مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی کلاس های چندپایه با دانش آموزان مدارس عادی در مهارت های زبان فارسی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار), [online] 20 (دوره جدید)(3), pp.179-194. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=236367.



 

 
بازدید یکساله 733 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی