نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

همدلي، الگوي رفتاري موثر در رابطه متقابل مدرس و زبان آموز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
 
چکیده: 
در اين پژوهش با نگاهي نوين به «همدلي» و با تکيه بر نظريه روان شناساني مانند راجرز و بنه، به ارائه الگويي نائل آمده ايم تا مدرسان زبان با به کارگيري آن، موفق به برقراري همدلي با زبان آموزان شوند. همدلي، قابليت ارزشمندي است که با ايجاد اعتمادي دوجانبه، فرآيند يادگيري ياددهي را براي هر دو طرف لذت بخش مي کند. در روان شناسي تربيتي، همدلي را اين گونه تعريف مي کنند: «توانايي برقرار کردن ارتباط به گونه اي که مخاطب احساس کند، درک شده است». به طور کلي همدلي، تعاملات انساني را انعطاف پذير کرده و در حوزه آموزش نيز با ايجاد فضايي مطلوب در کلاس، روند يادگيري را بهبود مي بخشد. با وجود حضور نگره همدلي از دهه هفتاد ميلادي در نظريه هاي آموزش زبان در کشورهاي غربي، همچنان در رويکردهاي آموزشي ايران غايب بوده است. اين تحقيق امکان شناخت مهارت هايي را فراهم مي سازد که منجر به همدلي در کلاس زبان مي شود. بر اساس مدل همدلي پيشنهادي، مدرس مي بايد، خود را به جاي زبان آموز بگذارد، نيازهاي زباني او را مقدم بدارد، از پيش داوري بپرهيزد و احساس او را درک کند. تحقق همدلي در کلاس زبان، نيازمند تمهيدات و بسترسازي هايي است که اجراي کامل تمامي آن ها در کلاس درس، به عنوان تکنيک هاي رسيدن به اين مهم، راهي براي برقراري همدلي مي گشايد. تهيه طرح درسي روشن و دقيق، استفاده از دفتر ارتباطي، گوش دادن پويا و بازگويي، ابراز احساس خود و ديگري و شناخت زبان بدن از جمله اين تکنيک هاي ارتباطي است که در اين مقاله شرحي بر آن ها رفته و در ادامه، با انجام پژوهشي ميداني ميزان تحقق همدلي بين مدرس زبان و زبان آموزان مورد سنجش قرار گرفته است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

لطافتی، ر.، و زرینی، ع. (1394). همدلی, الگوی رفتاری موثر در رابطه متقابل مدرس و زبان آموز. جستارهای زبانی, 6(1 (22)), 229-252. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=236103



Vancouver : کپی

لطافتی رویا، زرینی عاطفه. همدلی, الگوی رفتاری موثر در رابطه متقابل مدرس و زبان آموز. جستارهای زبانی. 1394 [cited 2022May20];6(1 (22)):229-252. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=236103



IEEE : کپی

لطافتی، ر.، زرینی، ع.، 1394. همدلی, الگوی رفتاری موثر در رابطه متقابل مدرس و زبان آموز. جستارهای زبانی, [online] 6(1 (22)), pp.229-252. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=236103.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 627 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی