نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه يادگيري حرکتي صريح و يادگيري حرکتي ضمني توالي حرکتي در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بيش فعالي با همتايان عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: هدف از مطالعه حاضر، بررسي دو نوع يادگيري حرکتي صريح و ضمني در گروه کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بيش فعال و همتايان عادي، با استفاده از ابزار زمان عکس العمل متوالي است.مواد و روش ها: حجم نمونه براي هر گروه برابر 12 در نظر گرفته شد. در اين پژوهش، نمونه ها شامل 24 کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه و بيش فعالي در دو گروه يادگيري صريح و يادگيري ضمني و 24 کودک همتاي عادي در دو گروه يادگيري صريح و ضمني جاي گرفتند.آزمون هاي آماري تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر براي اندازه گيري زمان واکنش و خطاي پاسخ، و تي زوجي براي مقايسه داده هاي توالي هاي منظم و نامنظم در هر گروه مورد استفاده قرار گرفت.يافته ها: مقايسه اين دو نوع يادگيري در سرعت (زمان واکنش) و دقت (تعداد خطاي پاسخ) نشان دهنده اين بود که: در گروه يادگيري حرکتي صريح کودکان اختلال کمبود توجه وبيش فعال، تعداد خطاها (P=0.012) و زمان واکنش (P=0.012) بود. و در گروه يادگيري حرکتي ضمني کودکان اختلال کمبود توجه وبيش فعال، تعداد خطاها (P=0.094) و زمان واکنش (P=0.954) بود. در گروه صريح همتايان عادي، تعداد خطاها (P=0.008) و زمان واکنش (P=0.05) بود و گروه ضمني همتايان عادي، تعداد خطاها (P=0.011) و زمان واکنش (P=0.442) بود.نتيجه گيري: نتايج اين تحقيق نشان داد که توضيح و تشريح روند تکليف، در آموزش توالي حرکتي کودکان اختلال کمبود توجه و بيش فعال اثر بخشي بيشتري دارد. لذا آموزش هاي قبل از تمرين بايد در برنامه اين کودکان قرار بگيرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

میرزاخانی عراقی، ن.، و خوشحالی پناه ابرقویی، م.، و نجاتی، و.، و پاشازاده آذری، ز.، و طباطبایی، س. (1393). مقایسه یادگیری حرکتی صریح و یادگیری حرکتی ضمنی توالی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی با همتایان عادی. پژوهش در علوم توانبخشی, 10(1), 12-23. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=236057



Vancouver : کپی

میرزاخانی عراقی نوید، خوشحالی پناه ابرقویی مرضیه، نجاتی وحید، پاشازاده آذری زهرا، طباطبایی سیدمهدی. مقایسه یادگیری حرکتی صریح و یادگیری حرکتی ضمنی توالی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی با همتایان عادی. پژوهش در علوم توانبخشی. 1393 [cited 2022August13];10(1):12-23. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=236057



IEEE : کپی

میرزاخانی عراقی، ن.، خوشحالی پناه ابرقویی، م.، نجاتی، و.، پاشازاده آذری، ز.، طباطبایی، س.، 1393. مقایسه یادگیری حرکتی صریح و یادگیری حرکتی ضمنی توالی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی با همتایان عادی. پژوهش در علوم توانبخشی, [online] 10(1), pp.12-23. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=236057.



 

 
بازدید یکساله 265 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی