برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

طراحي برنامه درسي ميان رشته اي در حوزه آموزش عالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان
 
چکیده: 
مبناي نظري برنامه درسي بين رشته اي را مي توان در فلسفه آموزشي پيشرفت گرايي يافت. نهضت پيشرفت گرايي رويکردي به آموزش و يادگيري است که در آن بر خلاقيت، فعاليت، يادگيري طبيعي، کسب تجارب يادگيري در جهان واقعي و تجاربي از اين نوع تاکيد زيادي مي شود. يکي ديگر از مباني نوين نظري رويکرد بين رشته اي، تئوري «سازنده گرايي» است. اين تئوري بر اين اعتقاد است که هر شخصي بايستي واقعيت هاي خود را بسازد. يک اصل ساختن گرايي مي گويد تجربه کليد يادگيري معني دار است- البته نه تجاربي که در قالب کتاب هاي درسي ارائه شده اند، بلکه تجاربي که هر شخص به گونه اي مستقيم و بلاواسطه کسب مي نمايد- و به اشتراک گذاشتن تجارب نيز بسيار اثرگذار خواهد بود. در ضمن مباحث مربوط به تدوين مضامين و محتويات در يک برنامه درسي ميان رشته اي، به دليل ضرورت امر، هرگونه تقسيم بندي رشته اي رد مي شوند. محتويات مواد درسي بر اساس مشکلات تعريف مي شوند مضافا آنکه اين مشکلات بايد لنگرگاهي در واقعيت بيابند. مشکلات اصلي و واقعي زندگي به سر نخي تبديل مي شوند که بايستي آنها نه تنها در طراحي برنامه درسي بلکه را در فرآيند «آموزش» هم دخالت داد. از طرف ديگر، برنامه درسي متشکل از عناصري است که بدون آنها، ساختاري منسجم نخواهد داشت. در اين مقاله، ابتدا به بررسي ادبيات مربوط به برنامه درسي ميان رشته اي در آموزش عالي پرداخته شده و به دنبال آن سعي شده است که با برشمردن عناصر اصلي برنامه درسي ميان رشته اي، راهکارهاي عملي براي طراحي برنامه درسي در اين ديدگاه ارائه گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سلیمی، ج.، و ملکی، ح. (1389). طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 2(4 (پیاپی 8)), 39-68. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=235919



Vancouver : کپی

سلیمی جمال، ملکی حسین. طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی. 1389 [cited 2021December02];2(4 (پیاپی 8)):39-68. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=235919



IEEE : کپی

سلیمی، ج.، ملکی، ح.، 1389. طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, [online] 2(4 (پیاپی 8)), pp.39-68. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=235919.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 402 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی