برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

کالبدشکافي دانش محتوايي-تربيتي به عنوان نوعي دانش ميان رشته اي براي تدريس دانشگاهي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف اين مقاله معرفي نوعي دانش تلفيقي و ميان رشته اي براي تدريس دانشگاهي است. اين دانش تلفيقي خاص از دانش تعليم و تربيت و محتواي تخصصي است که مدرس قرار است آن را تدريس کند و به آن دانش محتوايي-تربيتي مي گويند. با آن که اين دانش، اثر گذارترين دانش تدريس شناخته شده است که قادر است گفتمان تدريس دانشگاهي را تخصصي کند، هنوز ماهيت آن در برنامه درسي آموزش عالي در پرده ابهام است. علت اين ابهام در ماهيت ميان رشته اي اين نوع دانش است. در اين مقاله، به کالبد شکافي اين نوع دانش که ماهيتي تلفيقي دارد پرداخته مي شود. به اين منظور، موضوع رياضي به عنوان مورد مطالعاتي تدريس انتخاب شده است. داده هاي اين پژوهش از 27 نفر از مدرسان رياضي دانشگاه که در طيفي از تازه کار تا استاداني با سابقه بيش از 30 سال تدريس بوده اند از طريق مصاحبه نيمه ساختاري و مشاهده جمع آوري شده است. داده ها از طريق کدگذاري و مقوله بندي تحليل شدند و نتايج نشان از يک الگو با چهار مقوله بود. اين الگو قابليت گفتمان بيشتري در خصوص اين دانش و تدريس دانشگاهي فراهم مي آورد. به علاوه آن که مي تواند چارچوب مناسبي جهت طراحي رشته هاي ميان رشته اي که حاصل از تلفيق دو دانش تعليم و تربيت و حوزه هاي تخصصي مانند رياضي و علوم هستند، فراهم آورد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 203
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی