برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تعيين ديدگاه ها، نگرش و رفتارهاي رانندگان تاکسي شهر ياسوج، گام اول در طراحي يک مداخله رفتاري مبتني بر بازاريابي اجتماعي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: طراحي مداخلات مبتني بر نظرات مخاطبان بدون شناسايي و تحليل عوامل مرتبط با رفتار و تعيين ايده اوليه مداخله ميسر نيست. هدف اين مطالعه تعيين ديدگاه ها، نگرش و رفتارهاي رانندگان تاکسي شهر ياسوج بود.
روش بررسي: اين پژوهش مقطعي شامل دو بخش کمي و کيفي است که بر روي رانندگان تاکسي خطي شهر ياسوج انجام شد. مطالعه کيفي از نوع پديدارشناسي و با روش بحث گروهي متمرکز با 16 نفر از رانندگان تاکسي در قالب دو گروه و پيمايش کمي شامل سنجش نگرش و رفتارهاي خود گزارشي با استفاده از پرسشنامه، و ثبت رفتارهاي خطرناک حين رانندگي با چک ليست براي 260 نفر راننده انجام شد. داده ها با آماره هاي توصيفي و تحليلي تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: اکثر رانندگان نسبت به اجتناب رفتارهاي خطرناک رانندگي، نگرش مناسب داشتند. بيش از 80 درصد آنها اعلام کردند که هميشه يا بيشتر اوقات از انجام رفتارهاي خطرناک رانندگي اجتناب مي کنند. مشاهده رفتارها مشخص کرد که بيشترين فراواني رفتار خطرناک مربوط به نبستن کمربند ايمني در طول مسير است. نتايج بحث هاي گروهي متمرکز در چهار تم اصلي و تعدادي زيرتم دسته بندي شد و راهکارهاي عمده پيشنهادي براي کاهش رفتارهاي خطرناک رانندگي، برگزاري جلسات آموزشي مداوم، اصلاح وضع خيابان ها، نظارت بيشتر پليس بر رانندگي آنها و استفاده از سرپرستان خطوط به عنوان افراد تاثيرگذار بر رانندگان تاکسي بود.
نتيجه گيري: تعيين رفتارهاي خطرناک شايع تر رانندگي، توجه به نظرات و ديدگاه هاي رانندگان وانتخاب گروه هاي رانندگان بر اساس معيارهاي تاثيرگذار بر رفتار آنها، مي تواند اثربخشي مداخلات را براي کاهش رفتارهاي خطرناک رانندگي به دنبال داشته باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ملکی، م.، و محمدی، س.، و شریعتی نیا، ص.، و شمس، م.، و عابدی راد، ع.، و نصیری، ر.، و کوهگرد، س.، و اکاران، م.، و کاظمی، ف.، و زمانی، ش.، و فرارویی، م. (1393). تعیین دیدگاه ها, نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج, گام اول در طراحی یک مداخله رفتاری مبتنی بر بازاریابی اجتماعی. ارمغان دانش, 19(2 (پی در پی 85)), 161-177. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=234553



Vancouver : کپی

ملکی مصطفی، محمدی سخاوت، شریعتی نیا صدیقه، شمس محسن، عابدی راد علی، نصیری راضیه، کوهگرد سجاد، اکاران محمدجواد، کاظمی فاطمه، زمانی شهناز، فرارویی محمد. تعیین دیدگاه ها, نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج, گام اول در طراحی یک مداخله رفتاری مبتنی بر بازاریابی اجتماعی. ارمغان دانش. 1393 [cited 2021June22];19(2 (پی در پی 85)):161-177. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=234553



IEEE : کپی

ملکی، م.، محمدی، س.، شریعتی نیا، ص.، شمس، م.، عابدی راد، ع.، نصیری، ر.، کوهگرد، س.، اکاران، م.، کاظمی، ف.، زمانی، ش.، فرارویی، م.، 1393. تعیین دیدگاه ها, نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج, گام اول در طراحی یک مداخله رفتاری مبتنی بر بازاریابی اجتماعی. ارمغان دانش, [online] 19(2 (پی در پی 85)), pp.161-177. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=234553.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 96 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی