مشخصات مقاله عنوان نشریه: پردازش و مديريت اطلاعات (علوم و فناوري اطلاعات) اطلاعات شماره: زمستان 1393 , دوره 30 , شماره 2 ; از صفحه 443 تا صفحه 466 . عنوان مقاله: تحليل نگرش و عوامل تشويق کننده اعضاي هيات علمي و مدرسان دانشگاه پيام نور در باره يادگيري الکترونيکي (مورد پژوهي: دانشگاه پيام نور اردبيل) نویسندگان: محمدزاده نصري مهناز, موسوي مينا*, پويا مهرداد آدرس: * دانشگاه تربیت مدرس چکیده: روند استفاده از يادگيري الکترونيکي در آموزش عالي رو به افزايش است. دانشگاه پيام نور نيز همانند بسياري از دانشگاه ها به دنبال استفاده و توسعه يادگيري الکترونيکي است. در موسساتي که بدنبال راه اندازي يادگيري الکترونيکي هستند و براي پذيرش موثر و توسعه يادگيري الکترونيکي تلاش مي کنند، شناسايي نگرش و انگيزش اساتيد اهميت قابل ملاحظه اي دارد. هدف از انجام اين تحقيق بررسي و تحليل نگرش و عوامل مشوق اعضاي هيات علمي و مدرسان دانشگاه پيام نور براي تدريس در دوره هاي يادگيري الکترونيکي مي باشد. اين تحقيق از نوع کاربردي و غير آزمايشي مي باشد که به روش توصيفي- همبستگي انجام گرفته است. جهت گردآوري اطلاعات از پرسشنامه مدون استفاده گرديد. جامعه آماري اين تحقيق اعضاي هيات علمي و مدرسان مدعو دانشگاه پيام نور استان اردبيل (S=600) مي باشند که 160 نفر با استفاده از نمونه گيري تصادفي و آماره کوکران به عنوان اعضاي نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. نتايج تحقيق نشان داد که نگرش اکثر پاسخگويان نسبت به يادگيري الکترونيکي مثبت و مساعد بود و در نتيجه تحليل عاملي، چهار عامل بهبود اثربخشي آموزشي در کاربرد يادگيري الکترونيکي، برقراري ارتباط دو سويه مدوام بين مدرس و دانشجو، حمايت معنوي و قانوني از درون داد و برون داد نظام يادگيري الکترونيک، تلفيق دوره هاي آموزشي سنتي با آموزش الکترونيکي به عنوان عوامل نگرش استخراج گرديدند. همچنين، علاقه شخصي مدرس براي استفاده از فناوري اطلاعات، يادگيري بيشتر مدرسان (توسعه حرفه اي)، و مشارکت در يادگيري الکترونيکي به عنوان عاملي براي ارتقاء شغلي مهمترين عوامل مشوق اساتيد بودند. کلید واژه: نگرش(Q1)مشوق(Q2)يادگيري الکترونيکي(Q2)دانشگاه پيام نور(Q2)مدرسان(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: ایدزدندانپزشکانسرطان دهاندندانپزشکآموزش از دوردانشگاه پیام نورآموزش مجازیآموزش الکترونیکیتدریس اثربخشسواد اطلاعاتیسبک یادگیرییادگیری الکترونیکی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: ارزيابي کيفيت يادگيري الکترونيکي در دانشگاه هاي ايران بر اساس جهت گيري هاي برنامه درسي و تجربه مدرساننقش آموزش الکترونيکي در بهبود يادگيري زبان در نظام آموزش از راه دور و ارزيابي کارايي آنشناسايي و تحليل موانع و عوامل بازدارنده به کارگيري و توسعه يادگيري الکترونيکي در دانشگاه پيام نوربررسي سامانه هاي مديريت يادگيري الکترونيکي در دانشگاه هاي علوم پزشکي ايران و چند کشور پيشرفتهشناسايي، تعيين روابط و سطح بندي عوامل موثر بر موفقيت يادگيري الکترونيکي در دانشگاه هاي پيام نور استان آذربايجان شرقي مقالات همایشی مرتبط: یادگیری الکترونیکی یا یادگیری سنتی؟!تدریس کارگاهی به روش الکترونیکی – آموزش مجازیبررسی وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی ایران از نظر بکارگیری سیستم های نرم افزاری مدیریت یادگیری الکترونیکیبررسی عوامل موثر در اثربخشی و تضمین کیفیت یادگیری الکترونیکی در توسعه اقتصاد شهریبررسی عوامل روانی اجتماعی موثر بر نگرش دانش آموزان شهر شیراز نسبت به یادگیری الکترونیکی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 126 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی