برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1392 , دوره  2 , شماره  3 ; از صفحه 73 تا صفحه 99 .
 
عنوان مقاله: 

کمال گرايي و اهمال کاري تحصيلي: بررسي نقش واسطه اي اضطراب امتحان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان، گروه روانشناسی، ارسنجان. ایران
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسي نقش واسطه اي اضطراب امتحان در رابطه کمال گرايي با اهمال کاري تحصيلي بود. شرکت کنندگان پژوهش 480 دانشجوي دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي واحد ارسنجان بودند. براي اندازه گيري متغيرهاي پژوهش مقياس هاي چند بعدي کمال گرايي هويت و فلت، اهمال کاري تحصيلي سولومون و راتبلوم، خرده مقياس اضطراب امتحان از پرسشنامه راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري  (MSLQ)پينتريچ و همکاران استفاده شد. با استفاده از رگرسيون به شيوه متوالي هم زمان و با به کارگيري مراحل پيشنهادي بارون و کني (1986)، مدل فرضي تحليل شد. يافته ها نشان داد که اولا، کمال گرايي خودمدار و جامعه مدار به صورت مستقيم قدرت پيش بيني اهمال کاري تحصيلي را دارند. دوم، کمال گرايي خودمدار نسبت به کمال گرايي جامعه مدار پيش بيني کننده منفي و قوي تر اهمال کاري تحصيلي است و سوم، اضطراب امتحان به طور سهمي نقش واسطه اي بين انواع کمال گرايي و اهمال کاري تحصيلي دارد؛ ضمن اين که، اين نقش درباره کمال گرايي جامعه مدار قوي تربود. در مجموع يافته ها حکايت از آن داشت که نقش واسطه اي اضطراب امتحان در ارتباط کمال گرايي جامعه مدار و اهمال کاري قوي تر از کمال گرايي خودمدار است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 464
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی