برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1393 , دوره  3 , شماره  4 ; از صفحه 93 تا صفحه 106 .
 
عنوان مقاله: 

رابطه بين هوش هاي چندگانه و هوش هيجاني در دانش آموزان مقطع متوسطه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

هدف از انجام اين پژوهش، تعيين رابطه ي بين هوش هاي چندگانه و هوش هيجاني در دانش آموزان بود. نمونه ي پژوهش شامل 200 دانش آموز (100 دانش آموز دختر و 100 دانش آموز پسر) مي باشد که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. براي سنجش متغيرهاي مورد نظر از مقياس اندازه گيري رشد هوش هاي چندگانه ي شرر (1996) و هوش هيجاني شات (1998) استفاده شد. يافته ها نشان داد که هوش هاي موسيقيايي، زباني و ميان فردي با هوش هيجاني همبستگي مثبت معني دار و بين هوش هاي رياضي و درون فردي با هوش هيجاني همبستگي منفي معني دار دارند. بين هوش هاي بدني، فضايي و طبيعت گرايانه با هوش هيجاني همبستگي معني داري به دست نيامد. هم چنين، نتيجه رگرسيون گام به گام نشان داد که هوش هاي ميان فردي، بدني، درون فردي، زباني و فضايي بهترين پيش بيني کننده ي هوش هيجاني دانش آموزان به شمار مي روند. مقدار بالاي توانايي هوش ميان فردي و درون فردي در پيش بيني هوش هيجاني، نشان دهنده ي توانايي مديريت احساسات خود و درک مهارت هاي اجتماعي در روابط با ديگران است. هم چنين، مي توان با تقويت هوش ميان فردي و درون فردي افراد داراي هوش هيجاني پايين، توانايي اين افراد را در هوش هيجاني افزايش داد و از اين راه به بهبود مهارت هاي اجتماعي ايشان کمک نمود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 300
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی