برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1393 , دوره  3 , شماره  5 ; از صفحه 80 تا صفحه 104 .
 
عنوان مقاله: 

تفاوت هاي فردي از نظر سبک يادگيري و موفقيت تحصيلي در دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شیراز
 
چکیده: 

در اين پژوهش، سبک هاي يادگيري ترجيحي دانشجويان ايراني، تفاوت سبک ها با توجه به جنسيت و رشته تحصيلي و سهم هر يک از آن ها به عنوان پيش بيني کننده هاي موفقيت تحصيلي دانشجويان بر اساس معدل آن ها مطالعه شد. در مجموع 982 دانشجوي دختر و پسر که با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شده بودند، پرسشنامه سبک هاي يادگيري گراشا-ريچمن (گراشا، 1996) را تکميل کردند. معدل سه نيم سال تحصيلي اول دانشجويان نيز محاسبه شد. براي تجزيه و تحليل اطلاعات جمع آوري شده، از تحليل واريانس چند متغيره، آزمون t و تحليل رگرسيون چند متغيره استفاده شد. يافته ها نشان داد دانشجويان ايراني به ترتيب سبک هاي يادگيري وابسته، مشارکت جو و رقابتي را ترجيح مي دادند. دانشجويان پسر، بيشتر از سبک اجتنابي و دانشجويان دختر بيشتر سبک هاي يادگيري وابسته، مشارکت جو و همکاري کننده را ترجيح مي دادند. معدل دانشجويان با سبک هاي يادگيري رقابتي و مشارکت جو همبستگي مثبت و با سبک يادگيري اجتنابي همبستگي منفي داشت. فقط سبک يادگيري اجتنابي مي توانست نمرات معدل دانشجويان را به صورت معناداري تبيين کند. آگاهي از سبک هاي يادگيري دانشجويان به مدرسان کمک مي کند تا سبک آموزشي خود را با سيستم يادگيري ترجيحي دانشجويان تطبيق دهند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 421
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی