برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

پارادايم هنر جهاني: تحليل جامعه شناختي از چهار مدل تحليلي هنر جهاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه هنر تهران، استان تهران، شهر تهران
 
چکیده: 

جهاني شدن به معناي فشردگي جهان و افزايش آگاهي از آن مانند يک کل است که در نتيجه درهم تنيدگي و وابستگي متقابل ميان نظام هاي سياسي به واسطه تجارت بين المللي و رسانه هاي فرامليتي به وجود آمده است. از سوي ديگر جهاني شدن به عنوان گسترش الگوي نوسازي فرهنگي به شيوه غربي و بخشي از توسعه مصرف گرايي اقتصاد سرمايه داري جهاني قلمداد مي شود. در تقابل ميان «جهاني شدن» و «جهاني سازي»، مفهوم «هنر جهاني» با پرسش هايي متعدد مواجه است. در مقاله حاضر به اين پرسش پرداخته شد که زمينه هاي اجتماعي پيدايش، اوج و افول جريان هاي «هنر جهاني» چه بوده است؟ به اين منظور تفاوت هاي چهار جريان هنر جهاني با عنوان «هنر جهان شمول» (universal art)، «هنر جهان» يا هنر ميراث جهاني بشر (world art)، «هنر بين المللي» (international art) و «هنر جهاني» (global art) مورد مطالعه قرار گرفت. مطالعه روند شناسانه پاردايم هاي هنر جهاني نشان داد که اين جريان ها متاثر از چه زمينه هاي فکري پديد آمدند و چه پيامدهايي براي هنر داشتند. با تمايز ميان چهار جريان هنر جهاني به درستي مي توان ابعاد اين پديده را در عصر رسانه هاي فرامرزي مورد ارزيابي قرار داد و امکانات و مقدورات آن را در گستره جهاني شدن شناخت. يافته هاي مقاله حاضر بر اين امر تاکيد دارد که ظهور رسانه هاي جهاني همچون اينترنت عرصه تازه اي براي ارائه هنرهاي سنتي و بومي در جهان است. اين بار يک اثر بومي براي جهاني شدن بهاي گزاف دوري از سنتي بودن و پيوستن به انتزاع گرايي مطلق در فرم را نمي پردازد، يا زير سلطه قواعد بازار بين المللي هنر که توسط خانه هاي حراج تحميل مي شود قرار نمي گيرد، بلکه مي تواند با حفظ هويت و يکپارچگي معنايي، خود را به جهان عرضه کند. اين فرصت تاريخي تازه اي براي جهاني کردن هنر ايران خواهد بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مریدی، م. (1392). پارادایم هنر جهانی: تحلیل جامعه شناختی از چهار مدل تحلیلی هنر جهانی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 6(11), 5-20. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=229553



Vancouver : کپی

مریدی محمدرضا. پارادایم هنر جهانی: تحلیل جامعه شناختی از چهار مدل تحلیلی هنر جهانی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی. 1392 [cited 2021December01];6(11):5-20. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=229553



IEEE : کپی

مریدی، م.، 1392. پارادایم هنر جهانی: تحلیل جامعه شناختی از چهار مدل تحلیلی هنر جهانی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, [online] 6(11), pp.5-20. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=229553.



 

 
بازدید یکساله 514 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی