برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1391 , دوره  4 , شماره  13 ; از صفحه 35 تا صفحه 53 .
 
عنوان مقاله: 

طراحي چارچوب نظري مدل برنامه درسي معنوي در کتابهاي درسي ديني دوره ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش ابتدایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
 
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر طراحي و تدوين چارچوب نظري مدل برنامه درسي معنوي در کتاب هاي درسي ديني مقطع ابتدايي مي باشد. جامعه آماري در مرحله اول شامل کليه کتابهاي درسي ديني دوره ابتدايي و در مرحله دوم شامل دانش آموزان مقطع ابتدائي شهر کرج است که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي، 326 نفر به عنوان نمونه برگزيده شد. روش پژوهش در مرحله اول توصيفي از نوع تحليل محتوا و در مرحله دوم از نوع تجربي بود. روش جمع آوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته 26 سوالي با ضريب پايايي 0.82 بود. در تجزيه و تحليل داده ها از روش آمار توصيفي و استنباطي آزمون T مستقل و يو من ويتني استفاده شد. نتايج سوال هاي پژوهش عبارتند از :1- در مورد ميزان توجه کتابهاي درسي دوره ابتدايي به مولفه هاي معنوي بالاترين درصد (72%) به مولفه «انديشمندي» و پايين ترين درصد (3%) به مولفه «هزينه روحي» اختصاص يافته است. 2- الگوي مناسب برنامه درسي معنوي براي مقطع ابتدايي عبارتست طراحي الگويي بر اساس چهار مولفه جهان آگاهي، ديگرآگاهي، خودآگاهي و خداآگاهي از نظر کتاب قرآن که براي هر کدام به طور جداگانه، اهداف، محتوا، روش هاي تدريس و ارزشيابي تدوين شده است. 3- عوامل معنوي در دو گروه آزمايش و کنترل متفاوت است ولي اين مهارت ها در دو جنس يکسان است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ایران نژاد، پ. (1391). طراحی چارچوب نظری مدل برنامه درسی معنوی در کتابهای درسی دینی دوره ابتدایی. علوم رفتاری, 4(13), 35-53. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=229337



Vancouver : کپی

ایران نژاد پریسا. طراحی چارچوب نظری مدل برنامه درسی معنوی در کتابهای درسی دینی دوره ابتدایی. علوم رفتاری. 1391 [cited 2021November28];4(13):35-53. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=229337



IEEE : کپی

ایران نژاد، پ.، 1391. طراحی چارچوب نظری مدل برنامه درسی معنوی در کتابهای درسی دینی دوره ابتدایی. علوم رفتاری, [online] 4(13), pp.35-53. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=229337.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 370 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی