برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تحليل محتواي مقولات مهارت هاي اجتماعي در کتاب درسي تعليمات اجتماعي سال اول راهنمايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
 
چکیده: 

تحقق اهداف آموزش و پرورش از طريق برنامه هاي درسي و منابع کمک آموزشي صورت مي گيرد و کتاب درسي يکي از مهمترين مراجع و منابع يادگيري دانش آموزان در نظام آموزشي محسوب مي شود. پژوهش حاضر، به بررسي تحليل محتواي مهارت هاي اجتماعي در کتاب درسي تعليمات اجتماعي سال اول راهنمايي مي پردازد. به همين منظور، کتاب تعليمات اجتماعي سال اول راهنمايي شامل 4 فصل و 78 صفحه بر اساس واحد تحليل پاراگراف مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. بر اين اساس چهار مقوله مهارت هاي ارتباطي، جرات ورزي، خودگرداني و مقابله اي در حوزه مهارت هاي اجتماعي انتخاب و از روش تحقيق تحليل محتوا به منظور بررسي اين مهارت ها استفاده شد. يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که ميزان مهارت اجتماعي خودگرداني با فراواني 21 پاراگراف و 12.06 درصد در مقايسه با ديگر مقولات مورد بررسي در پژوهش سهم بيشتري را دارست و اين نشان از اهميت دادن مولفان کتاب به اين مقوله است. ديگر مهارت هاي اجتماعي همچون مشورت با ديگران و برقراري ارتباط هم با درصدي معادل 8.04 در جايگاه بعدي از مهارت هاي اجتماعي مطروحه در کتاب تعليمات اجتماعي مورد توجه قرار گرفته اند. در زمينه مهارت اجتماعي بيان کردن نه نيز پاراگرافي مشاهده نشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 397
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی