برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش راهبردهاي حل مساله جورج پوليا بر خودپنداره و پيشرفت تحصيلي رياضي دانش آموزان پسر پايه پنجم ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تربت حیدریه، ایران
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف بررسي تاثير آموزش راهبردهاي حل مساله بر خودپنداره و پيشرفت تحصيلي رياضي دانش آموزان پسر پايه پنجم ابتدايي از طريق شبه آزمايشي به انجام رسيده است. ويژگي بارز برنامه مذکور، تاکيد بر پيشرفت تحصيلي رياضي و بهبود خوپنداره کودکان است. نمونه انتخاب شده از بين دانش آموزان پسر پايه پنجم يکي از مجتمع هاي روستايي شهرستان تريت حيدريه بود. پس از انتخاب دو گروه آزمايش و گواه که هر کدام 15 نفر بودند، گروه آزمايشي به مدت 7 جلسه 45 دقيقه اي از راهبردهاي حل مساله برخوردار شد و گروه ديگر به عنوان گروه گواه محسوب گرديد. براي پيشرفت تحصيلي رياضي و بهبود خودپنداره کودکان آزمودني ها، از دو نوع آزمون پيش آزمون و پس آزمون (18 سوال پيش آزمون و 18 سوال پس آزمون پيشرفت تحصيلي رياضي و 80 سوال خودپنداره کودکان) بود، تهيه شد. پيش آزمون و پس آزمون داراي سطح دشواري يکساني بودند، نمرات حاصل از اجراي پيش آزمون و پس آزمون در دو گروه با استفاده از تحليل کوواريانس نشان داد که اثر گروه و آزمون معنادار است. ميانگين نمرات گروه آزمايشي در پس آزمون نسبت به پيش آزمون افزايش قابل توجهي داشت؛ حال آن که ميانگين نمرات پس آزمون و پيش آزمون در گروه گواه تفاوت قابل توجهي نداشت. تفاوت قابل توجه پيش آزمون و پس آزمون گروه آزمايش نشان مي دهد که آموزش راهبردهاي حل مساله باعث پيشرفت تحصيلي رياضي و بهبود خودپنداره کودکان مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 403
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی