مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) اطلاعات شماره: زمستان 1393 , دوره 11 , شماره 16 (پياپي 43) ; از صفحه 46 تا صفحه 57 . عنوان مقاله: تاثير آموزش راهبردهاي حل مساله جورج پوليا بر خودپنداره و پيشرفت تحصيلي رياضي دانش آموزان پسر پايه پنجم ابتدايي نویسندگان: مومني مهمويي حسين*, زنگويي اسداله, دهقاني محمدرضا آدرس: * دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تربت حیدریه، ایران چکیده: اين پژوهش با هدف بررسي تاثير آموزش راهبردهاي حل مساله بر خودپنداره و پيشرفت تحصيلي رياضي دانش آموزان پسر پايه پنجم ابتدايي از طريق شبه آزمايشي به انجام رسيده است. ويژگي بارز برنامه مذکور، تاکيد بر پيشرفت تحصيلي رياضي و بهبود خوپنداره کودکان است. نمونه انتخاب شده از بين دانش آموزان پسر پايه پنجم يکي از مجتمع هاي روستايي شهرستان تريت حيدريه بود. پس از انتخاب دو گروه آزمايش و گواه که هر کدام 15 نفر بودند، گروه آزمايشي به مدت 7 جلسه 45 دقيقه اي از راهبردهاي حل مساله برخوردار شد و گروه ديگر به عنوان گروه گواه محسوب گرديد. براي پيشرفت تحصيلي رياضي و بهبود خودپنداره کودکان آزمودني ها، از دو نوع آزمون پيش آزمون و پس آزمون (18 سوال پيش آزمون و 18 سوال پس آزمون پيشرفت تحصيلي رياضي و 80 سوال خودپنداره کودکان) بود، تهيه شد. پيش آزمون و پس آزمون داراي سطح دشواري يکساني بودند، نمرات حاصل از اجراي پيش آزمون و پس آزمون در دو گروه با استفاده از تحليل کوواريانس نشان داد که اثر گروه و آزمون معنادار است. ميانگين نمرات گروه آزمايشي در پس آزمون نسبت به پيش آزمون افزايش قابل توجهي داشت؛ حال آن که ميانگين نمرات پس آزمون و پيش آزمون در گروه گواه تفاوت قابل توجهي نداشت. تفاوت قابل توجه پيش آزمون و پس آزمون گروه آزمايش نشان مي دهد که آموزش راهبردهاي حل مساله باعث پيشرفت تحصيلي رياضي و بهبود خودپنداره کودکان مي گردد. کلید واژه: آموزش راهبردهاي حل مساله(Q2)پيشرفت تحصيلي رياضي(Q2)خودپنداره(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: سازگاری اجتماعیمنبع کنترلخودکارآمدیعزت نفس ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير يادگيري مشارکتي با گروه هاي پيشرفت بر خودکارآمدي و خودپنداره ي رياضي دانش آموزانتاثير آموزش مولفه هاي سنجش به عنوان يادگيري بر خودپنداره و پيشرفت رياضي دانش آموزان دختر سال سوم راهنمايي اراکبررسي و شناسايي خودپنداره تحصيلي و غيرتحصيلي، و پيش بيني كننده گي آن در پيش رفت تحصيلي در دانش آموزان دختر سال دوم دبيرستان شهر تهران (گرايش هاي رياضي – فيزيك و علوم انساني)نقش خودپنداره رياضي، انگيزش يادگيري رياضي، عملكرد قبلي رياضي و جنسيت در پيشرفت رياضيتاثير آموزش راهبردهاي خودتنظيمي بر خودپنداره و پيشرفت تحصيلي رياضي دانش آموزان دختر سال سوم راهنمايي اراک مقالات همایشی مرتبط: تاثیر راهبردهای فراشناختی بر روی پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان تنکابنبررسی نقش میانجی گری خودکارآمدی ریاضی در رابطه ادراک خوشبینی تحصیلی دبیران ریاضی و خودپنداره ریاضی با پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزاننقش خودپنداره ریاضی، خودکارآمدی ریاضی و ادراک خوشبینی تحصیلی دبیران ریاضی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزانآموزش حل مساله مدرسه محور به معلمان و کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزانبررسی رابطه خودپنداره و انگیزه تحصیلی با اضطراب آزمون در دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان آق قلا ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 403 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی