مشخصات مقاله عنوان نشریه: آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران اطلاعات شماره: تابستان 1393 , دوره 2 , شماره 2 ; از صفحه 97 تا صفحه 107 . عنوان مقاله: رابطه بين سلامت معنوي و شادکامي دانشجويان (سلامت معنوي) نویسندگان: مظفري نيا فائزه, امين شكروي فرخنده*, حيدرنيا عليرضا آدرس: * گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران چکیده: زمينه و هدف: سلامت معنوي به عنوان يکي از سرمايه هاي با ارزش داراي پشتوانه ديني انسان است و ارتباط آن با شادکامي به عنوان احساس رضايت که افراد نسبت به زندگي دارند، موضوعي است که کمتر به آن پرداخته شده است. لذا هدف اصلي اين تحقيق رابطه بين سلامت معنوي و شادکامي در ميان دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس در سال 1392 بود.مواد و روش ها: سلامت معنوي در اين پژوهش با پرسشنامه سلامت معنوي اليسون بر اساس سه بعد شناختي، عواطف، کنش و شادکامي نيز با استفاده از پرسشنامه آکسفورد با پنج حيطه رضايت زندگي، حرمت خود، بهزيستي فاعلي، رضايت خاطر و خلق مثبت مورد تحليل قرارگرفته است. جامعه آماري دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس در سال 1392 بود. تعداد نمونه 90 نفر بودند که با استفاده از نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند و به وسيله پرسشنامه مورد سوال قرار گرفتند. براي تفسير دادها از نرم افزار SPSS13 و روش هاي آماري توصيفي (فراواني، درصد فراواني) و تحليلي (ضريب همبستگي پيرسون، آزمون من ويتني، تجزيه وتحليل رگرسيون خطي) استفاده شد.يافته ها: سلامت معنوي دانشجويان با شادکامي آن ها رابطه مثبت و معناداري داشت. ضريب همبستگي بين سلامت معنوي و شادکامي 0.62 بود و کليه محاسبات اين تحقيق با سطح اطمينان 0.95 انجام شد. تمامي ابعاد سلامت معنوي با شادکامي ارتباط معناداري داشت. بيشترين ارتباط را بعد عواطف و کمترين ارتباط را بعد کنش با شادکامي به خود اختصاص داد. ميانگين نمره سلامت معنوي با توجه به جمع ميانگين (انحراف معيار) نمرات در دانشجويان 76.1 (12±85) و ميانگين نمره شادکامي در آن ها 75.46(14±87) به دست آمد.نتيجه گيري: در صورت برنامه ريزي پيرامون ابعاد شناخت معنوي و عواطف دانشجويان، مي توان ميزان شادکامي در اين گروه عظيم و مهم جامعه را افزايش داد و اميدوارتر بود که اين شادکامي دوام و پايداري بيشتري داشته باشد. کلید واژه: سلامت معنوي(Q1)شادکامي(Q1)شناخت(Q2)دانشجو(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: شادکامیسلامت روانیسلامت عمومیسلامت روانجهت گیری مذهبیحمایت اجتماعیسلامت روانسلامت عمومیحکمتدینمعرفتایمانآموزشدانشجویان علوم پزشکیدانشجویاندانشجویان پزشکی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: پيش بيني شادکامي دانشجويان بر اساس هوش معنويهمبستگي سلامت معنوي و شادکامي در کارکنان اداري دانشگاه علوم پزشکي سمنانرابطه بين سلامت روان و شادکامي دانشجويان دختر و پسر بررسي ارتباط سلامت معنوي و شادکامي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي کردستان و عوامل مرتبط با آنعنوان فارسي: بررسي رابطه بين شادکامي و گرايش هاي معنوي در دانشجويان دانشگاه اصفهان (عنوان عربي: العلاقة بين السعادة والتوجهات المعنوية) مقالات همایشی مرتبط: رابطه کیفیت ارتباطی با شادکامی دانشجویانبررسی رابطه بین هوش معنوی پدران با شادکامی دختران دبیرستانی شهر بابلسلامت معنوی و شادکامی در کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی سمنان و ارتباط آن ها با یکدیگربررسی رابطه هوش معنوی و میزان شادکامی در میان دانشجویاننقش هوش معنوی و ابعاد آن در پیش بینی شادکامی دانش آموزان دختر دبیرستانی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 525 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی