برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1393 , دوره  7 , شماره  22 ; از صفحه 109 تا صفحه 133 .
 
عنوان مقاله: 

مباني نظري مسووليت اجتماعي شرکت ها و پارادايم تحقيقاتي آن در حرفه حسابداري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
 
چکیده: 

موج رسوايي ها و فروپاشي مالي شرکت ها و موسسات بزرگ از جمله انرون، آرتوراندرسن و ورلدکام در آغاز قرن بيست ويکم، بيانگر شواهدي از رويه هاي تجاري غيراخلاقي و غيرمسوولانه از بعد اجتماعي است و از طرفي ديگر، تاثير شرکت ها بر جامعه يک دغدغه جهاني تلقي گرديده و انتظارات ذينفعان از نقش واحدهاي تجاري در جامعه در حال افزايش است. توجه به اثرات شرکت ها در جامعه، منجر به ظهور مفهوم نوظهور و مهم در ادبيات کسب و کار به نام مسووليت اجتماعي و پايندگي شرکت ها گرديده است. شرکت ها، واکنش هاي مختلفي در جهت پاسخگويي به تقاضاهاي جديد دارند به گونه اي که برخي شرکت ها فرهنگ سازماني و حاکميتي خود را تغيير داده و در نظر گرفتن مسووليت اجتماعي شرکت ها را به عنوان هسته اصلي فعاليت هاي تجاري شان پذيرفته اند.
در اين مقاله سعي شده است ابتدا با تشريح فرآيند تکاملي نسل هاي مسووليت اجتماعي شرکت ها، مروري بر مفاهيم، تعاريف آن داشته و همچنين، ابعاد مسووليت اجتماعي و پايندگي شرکت ها در حوزه گزارشگري و افشاء با توجه به واژه هاي غالب در اين مقوله ارائه گردد. سپس، رويکردها و نظريه هاي مختلف موجود همراه با مدل هاي مفهومي حاکم بر ادبيات آن مطرح شده و در ادامه طبقه بندي تئوري هاي مسووليت اجتماعي شرکت ها همراه با اشاره اجمالي بر تئوري هاي رايج در مطالعات و تحقيقات سال هاي اخير ارائه خواهد شد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 400
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی