برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1393 , دوره  11 , شماره  30 ; از صفحه 15 تا صفحه 26 .
 
عنوان مقاله: 

«نظرگاه» عنصر اصلي تصوير شده از باغ در نگاره هاي نمايش دهنده باغ ايراني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
 
چکیده: 
باغ و باغسازي متضمن معاني بسياري در فرهنگ ايراني است، به طوري که عالم ايراني همواره آکنده از مظاهر باغ و طبيعت بوده است. باغ ايراني را مي توان زيباترين محصول منتج از اصول زيبايي شناسي و طبيعت گرايي فرهنگ ايراني دانست که مفهوم آن در بسياري از هنرهاي اين سرزمين نظير سفالينه، کاشي کاري، قاليبافي، موسيقي، شعر، ادب فارسي و نگارگري متجلي شده است. از اين ميان هنر نگارگري يکي از مهمترين جولانگاه هاي تصويرسازي هاي متعدد از باغ ايراني بوده است. هنر نگارگري تاکنون از جنبه هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته و پژوهش هاي بسياري در زمينه هنرهاي زيبا به بررسي و تحليل نگاره ها در زمينه هاي مختلف زيباشناختي، فني، تاريخي و ... از نقطه نظر هنر نقاشي پرداخته اند. اما آنچه در پژوهش حاضر مورد نظر است بررسي رابطه ميان هنر نگارگري و باغ ايراني از ديدگاه معماري منظر ايراني است، چرا که به علت فقدان تحقيقات کافي در اين زمينه، چنين مقالاتي توانايي بالقوهاي در خلق فرضيات بديعتر در رابطه با نگاره هاي نمايش دهنده باغ ايراني و کمک به توسعه اطلاعات از باغ ايراني در دوره هاي مختلف تاريخي دارند. هدف اين پژوهش شناسايي جلوه هاي اصلي تصوير شده از باغ ايراني در نگاره هاي مرتبط با باغ است. براي دستيابي به هدف پژوهش به بررسي تعدادي از نگاره ها در دوره هاي مختلف تاريخي پرداخته شد تا از نگرش تک بعدي به يک دوره خاص جلوگيري شود. تغييرات جزيي در مفهوم و طرح باغ ايراني در دوره هاي مختلف مانعي در بررسي نگاره ها به صورت همزمان ايجاد نمي کند چرا که باغ ايراني در تمام ادوار تاريخي براي انسان ايراني داراي شکل و مفهوم تقريبا ثابتي بوده است. پرسش مقاله حاضر اين است که «کدام فضا يا عنصر از باغ ايراني بيشترين تجلي را در نگاره هاي باغ داشته است؟»، براي پاسخ به اين پرسش ابتدا فضا، طبيعت و باغ در نگارگري به عنوان زيربناي تحقيق مورد بررسي قرار گرفت. در ادامه با تحليل ده نگاره و انطباق ويژگي هاي آنها با اطلاعات و اسناد کتابخانه اي و روش توصيفي- تحليلي انواع نمايش باغ ايراني در نگاره هاي باغ به سه دسته 1. باغ کوشک 2. باغ چادر 3. کوشک؛ همچون نظرگاه باغ به چشم اندازهاي بيروني دسته بندي شد و اين چنين نتيجه گيري شد که از بين تمامي عناصر اصلي باغ ايراني نظير آب، پوشش گياهي، انسان و ...، بناي نظرگاهي همچون کوشک، صفه، ايوان، بالکن و اشکوبه بيشترين حضور را در نگاره هاي مرتبط با نمايش باغ دارد، و فرضيه مقاله اثبات شد که «نظرگاه» مهمترين عنصر تصوير شده از عناصر باغ ايراني در نگاره هاي مرتبط است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

تیموری گرده، س.، و حیدرنتاج، و. (1393). «نظرگاه» عنصر اصلی تصویر شده از باغ در نگاره های نمایش دهنده باغ ایرانی. باغ نظر, 11(30), 15-26. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=226581



Vancouver : کپی

تیموری گرده سعیده، حیدرنتاج وحید. «نظرگاه» عنصر اصلی تصویر شده از باغ در نگاره های نمایش دهنده باغ ایرانی. باغ نظر. 1393 [cited 2021December03];11(30):15-26. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=226581



IEEE : کپی

تیموری گرده، س.، حیدرنتاج، و.، 1393. «نظرگاه» عنصر اصلی تصویر شده از باغ در نگاره های نمایش دهنده باغ ایرانی. باغ نظر, [online] 11(30), pp.15-26. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=226581.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 298 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی