برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
آذر و دي 1391 , دوره  9 , شماره  5 ; از صفحه 744 تا صفحه 756 .
 
عنوان مقاله: 

اجزا و مدل هاي متداول سنجش دارايي هاي فکري (مقاله مروري)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

دنياي کنوني، عصر دانايي است. مواهب و دارايي هاي طبيعي و مشهود کليد کاميابي جوامع و سازمان ها نيستند، بلکه برخورداري و مديريت سرمايه هاي نامشهود موجود در عرصه پرتلاطم و چالش برانگيز سازمان ها، رمز موفقيت آن ها محسوب مي شود. سازمان هايي که بتوانند اين دارايي هاي نامشهود را به خوبي تشخيص دهند و آن ها را مديريت کنند، نسبت به رقبايشان از عملکرد بهتري برخوردار خواهند بود. جهت مديريت اين دارايي ها، لازم است سازمان ها از وضعيت کنوني خود مطلع شده و براي رفع نقص و کمبودهايشان اقدامات لازم را به عمل آورند. هدف از اين مقاله، بررسي و مقايسه اجزا و مدل هاي متداول سرمايه فکري در سازمان بود. اين پژوهش با استفاده از مرور کتابخانه اي و اينترنتي منابع فارسي و لاتين به مقايسه اجزا و مدل هاي متداول سرمايه فکري پرداخت.
سرمايه انساني شامل دانش، مهارت و تجربه هاي کارکنان، مديران و پاسخ موثر آن ها به آينده است و منبع بازسازي استراتژيک، نوآوري و خلاقيت مي باشد. سرمايه ساختاري به يادگيري و دانش مقرر در فعاليت هاي روزمره اطلاق مي گردد و زيرساختار حمايتي سرمايه انساني محسوب مي شود. سرمايه رابطه اي نشان دهنده روابط رسمي و غير رسمي يک سازمان با ذي نفعان خارجي و ادراک آن ها درباره سازمان و نيز تبادل اطلاعات بين سازمان و آن ها است و عنصر افزايش دهنده ارزش آفريني براي سازمان مي باشد. امروزه مدل هاي متنوعي براي شناخت و اندازه گيري سرمايه فکري در سازمان ها به کار مي روند، مانند مدل کارت امتيازي (تبديل رسالت و استراتژي به معيارهاي عملکرد، جهت سيستم مديريت و اندازه گيري استراتژيک سازمان)، حسابرسي سرمايه فکري (تعيين جايگاه سرمايه فکري سازمان در ايجاد ارزش مالي)، رهياب اسکانديا (تقسيم ارزش بازار يک سازمان به دو دسته سرمايه مالي و سرمايه فکري)، شاخص سرمايه فکري (جمع آوري مولفه هاي سرمايه فکري در يک شاخص سازماني) و هدايتگر دارايي هاي نامشهود (ارزش بازار کل يک سازمان شامل ارزش خالص و مشهود سازمان همراه با سه نوع دارايي ناملموس) که هر يک داراي ويژگي ها و مزاياي منحصر به فردي هستند.
در اقتصاد مبتني بر دانش، محصولات و سازمان ها بر اساس دانش زندگي مي کنند. موفق ترين سازمان ها در اين ميان آن هايي هستند که از دارايي ناملموس به نحو بهتر و سريع تري استفاده مي کنند. امروزه از سرمايه فکري به منظور خلق و افزايش ارزش سازماني استفاده مي شود و موفقيت يک سازمان به توانايي آن در مديريت اين منبع کمياب بستگي دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بهرامی، س.، و رجایی پور، س.، و یارمحمدیان، م. (1391). اجزا و مدل های متداول سنجش دارایی های فکری (مقاله مروری). مدیریت اطلاعات سلامت, 9(5), 744-756. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=226015



Vancouver : کپی

بهرامی سوسن، رجایی پور سعید، یارمحمدیان محمدحسین. اجزا و مدل های متداول سنجش دارایی های فکری (مقاله مروری). مدیریت اطلاعات سلامت. 1391 [cited 2021July24];9(5):744-756. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=226015



IEEE : کپی

بهرامی، س.، رجایی پور، س.، یارمحمدیان، م.، 1391. اجزا و مدل های متداول سنجش دارایی های فکری (مقاله مروری). مدیریت اطلاعات سلامت, [online] 9(5), pp.744-756. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=226015.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 287 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی