برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1393 , دوره  7 , شماره  25 ; از صفحه 37 تا صفحه 53 .
 
عنوان مقاله: 

شناسايي برترين محيط هاي اطلاعاتي دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه رازي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان
 
چکیده: 

هدف: هدف اين مقاله شناسايي محيط هاي اطلاعاتي برتر دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه رازي در جهت ارائه راه کارهاي سازنده براي غني سازي محيط هاي اطلاعاتي و ايجاد محيط هاي اطلاعاتي جديد است.
روش پژوهش: روش پژوهش پيمايشي توصيفي بوده و جامعه آماري اين پژوهش کاربردي را 310 نفر از دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه رازي (در دوره زماني مورد مطالعه، ارديبهشت 91 مقطع ارشد و دکتراي کليه رشته ها) تشکيل مي دهند. حجم نمونه از طريق جدول مورگان و نمونه گيري طبقه اي به دست آمد. جهت گردآوري داده ها، پرسش نامه اي با طيف ليکرت طراحي شد. تجزيه و تحليل داده ها نيز از طريق آمار توصيفي و آزمون هاي آمار استنباطي مانند آزمون فريدمن انجام گرفت
.
يافته ها: نتايج پژوهش نشان داد که مرکز اينترنت دانشگاه، کتابخانه و جلسه دفاع از پايان نامه محيط هاي برتر دانشجويان، آسان بودن برقراري ارتباط با افراد حاضر در آن محيط، ارتباط اطلاعات مورد تبادل در آن محيط با مسائل درسي و افزايش دانش و تجربيات شخصي در نتيجه تبادل اطلاعات در آن محيط مهم ترين دلايل انتخاب محيط ها هستند. هم چنين گفتگو، پيام کوتاه و پست الکترونيکي بهترين شيوه هاي ارتباطي دانشجويان هستند. افزايش ساعات دسترسي و دسترسي رايگان به اينترنت و افزايش تعداد رايانه در مرکز اينترنت پر اهميت ترين راه کارهاي غني سازي محيط هاي اطلاعاتي مي باشند
.
نتيجه گيري: طبق يافته هاي پژوهش انجام کارهاي پژوهشي، بحث و تبادل نظر و اتصال به پايگاه هاي اطلاعاتي مهم ترين انگيزه هاي دانشجويان براي حضور در محيط هاي اطلاعاتي هستند و محيط هاي اطلاعاتي با تاکيد بر سه عامل انسان، مکان و اطلاعات به دليل تامين نيازهاي عاطفي انسان و فراهم کردن زمينه براي تبادل اطلاعات و رفع نيازهاي اطلاعاتي فرد چارچوبي غني را محيا مي سازند و با وجود جذابيت فناوري هاي جديد هنوز ارتباط چهره به چهره بهترين کانال ارتباطي براي تبادل اطلاعات است و امروزه به نيازهاي اطلاعاتي از طريق ترکيبي از فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي پرداخته مي شود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بهرامی، ن.، و حمیدی، م.، و مهدی زاده قلعه جوق، ل. (1393). شناسایی برترین محیط های اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات), 7(25), 37-53. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=225865



Vancouver : کپی

بهرامی ندا، حمیدی محسن، مهدی زاده قلعه جوق لیدا. شناسایی برترین محیط های اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات). 1393 [cited 2021June21];7(25):37-53. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=225865



IEEE : کپی

بهرامی، ن.، حمیدی، م.، مهدی زاده قلعه جوق، ل.، 1393. شناسایی برترین محیط های اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات), [online] 7(25), pp.37-53. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=225865.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 65 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی