برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي ترکيب مواجهه درماني گروهي و آموزش مهارت هاي مقابله با استرس بر ميزان اضطراب اجتماعي دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه سیستان
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف ارزيابي اثربخشي ترکيب مواجهه درماني گروهي و آموزش مهارت هاي مقابله با استرس بر ميزان اضطراب اجتماعي دانشجويان صورت گرفت. روش پژوهش، آزمايشي از نوع نيمه تجربي (دو گروهي با پيش آزمون و پس آزمون) بود و جامعه آماري همه دانشجويان مشغول به تحصيل در سال 1390-1391 در دانشگاه پيام نور واحد رابر بودند. از ميان دانشجويان داوطلب، تعداد 60 نفر با اجراي پرسشنامه هراس اجتماعي (کانور، 2000) و انجام مصاحبه باليني ساختاريافته براي اضطراب اجتماعي براساس ملاک هاي تشخيصي راهنماي آماري تشخيصي اختلالات رواني (ويرايش چهارم) انتخاب شدند. سپس، تعداد 20 نفر از آنان به صورت تصادفي در دو گروه (آزمايش و گواه) قرار گرفتند. گروه آزمايش در ده جلسه 2ساعته مواجهه درماني گروهي همراه با آموزش مهارت مقابله با استرس شرکت کردند، ولي گروه کنترل هيچ مداخله اي را دريافت نکردند. در پايان پس آزمون اجرا شد، و پس از دو ماه پيگيري انجام گرفت. داده ها با روش آماري تحليل کواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها تفاوت معناداري را در نمره هاي اضطراب اجتماعي دو گروه نشان داد (p<0.0001) و ميانگين نمرات اضطراب اجتماعي گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پيگيري بالاتر بود. نتايج اين پژوهش بر اثربخشي درمان هاي ترکيبي به شيوه گروهي (مواجهه درماني و کنترل استرس) در درمان اختلال اضطراب اجتماعي تاکيد مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سلاجقه، ص.، و بخشانی، ن. (1393). اثربخشی ترکیب مواجهه درمانی گروهی و آموزش مهارت های مقابله با استرس بر میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 15(2 (پیاپی 56)), 96-104. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=225080



Vancouver : کپی

سلاجقه صادق، بخشانی نورمحمد. اثربخشی ترکیب مواجهه درمانی گروهی و آموزش مهارت های مقابله با استرس بر میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 1393 [cited 2021June20];15(2 (پیاپی 56)):96-104. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=225080



IEEE : کپی

سلاجقه، ص.، بخشانی، ن.، 1393. اثربخشی ترکیب مواجهه درمانی گروهی و آموزش مهارت های مقابله با استرس بر میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, [online] 15(2 (پیاپی 56)), pp.96-104. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=225080.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 262 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی