برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1392 , دوره  4 , شماره  1 ; از صفحه 87 تا صفحه 99 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير روش هاي مختلف راهنماي گردشگري اکوسيستم هاي طبيعي بر پارامترهاي سواد محيط زيستي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور تهران، ایران
 
چکیده: 

آموزش محيط زيست، بنيادي ترين شيوه در حفاظت محيط زيست بوده که هدف از آن، يافتن مناسب ترين و بهترين نظام و شيوه ارائه مطالب و نحوه فعاليت ها و اجراي ساختاري است که زمينه ساز ارتقاء آگاهي هاي محيط زيستي در سطح جامعه مي باشد. هدف از اين پژوهش بررسي تاثير اکوتوريسم و روش هاي مختلف راهنماي گردشگري بر پارامترهاي سواد محيط زيستي مي باشد. ازينرو از يک تور راهنماي طبيعت گردي در راستاي هدف آموزش محيط زيست در اکوسيستم درياچه زريبار، استفاده شد و در اين تحقيق ميداني 45 نفر با استفاده از دو روش استفاده از بروشور و راهنماي انساني، در تور راهنماي مورد نظر مشارکت داده شدند و پيامدها و تاثيرات وارده بر سواد محيط زيستي شرکت کنندگان از طريق سنجش مولفه هاي سواد محيط زيستي که عبارتند از: دانش، نگرش، ارزش ها، نگراني نسبت به محيط زيست و همچنين نوع رفتار و نيت افراد، مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج نشان مي دهد که، مشارکت در اين اقدام محيط زيستي منجر به بالا رفتن قابل توجه دانش افراد و همچنين ايجاد تغييرات قابل ملاحظه اي در نگرش و رفتار آنان شده است. بنابراين مي توان گفت که اقدام آموزشي اين تحقيق مي تواند در جهت انتقال دانش محيط زيستي به کار گرفته شود. از نظر تاثير نوع روش راهنمايي نيز که يکي از جنبه هاي اصلي اين تحقيق بوده است، نتايج نشان مي دهد که تفاوتي ميان دو روش راهنمايي مذکور، از نظر تاثيرگذاري بر سواد محيط زيستي وجود نداشته است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 124
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی