برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تير 1393 , دوره  14 , شماره  4 ; از صفحه 323 تا صفحه 331 .
 
عنوان مقاله: 

نگاهي گذرا به چالش هاي موجود در آموزش دانشگاهي پرستاري ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان
 
چکیده: 

مقدمه: شکل گيري مفهوم پرستاري علمي ساخته و پرداخته نظام آموزشي است. با اين حال آموزش پرستاري ايران تا به امروز با فراز و فرودهاي بسياري مواجه بوده است؛ امروزه با گذر پرستاري از رشته اي به عنوان فن، به پارادايم پرستاري به عنوان علم و هنر، آموزش پرستاري در ايران نيز شکل دانشگاهي به خود گرفته است اما کيفيت پرستاري و نحوه انتقال دانش به بالين پرستاري با چالش هاي بسيار جدي رو به رو شده است. در اين مطالعه به کنکاش چالش هاي موجود در حيطه اساتيد، دانشجويان، برنامه دروس و محيط آموزش پرستاري مي پردازيم. روش ها: مقاله حاضر نوعي مقاله مروري است که با جست و جوي منابع کتابخانه اي و مقالات منتشر شده در سال هاي 1990 تا 2013 ميلادي در ارتباط با آموزش دانشگاهي پرستاري ايران انجام شد. موتورهاي جستجوگر استفاده شده در اين مطالعه شامل: Elsevier، Wiley، PubMed، Iran Medex، SID و Medlib بود. در مجموع 60 مقاله مختلف در اين زمينه استخراج شد و سپس بنا به تناسب مقالات يافته شده با چالش هاي آموزش دانشگاهي پرستاري، از 19 مقاله در اين مطالعه استفاده شد. نتايج: مهمترين چالش هاي آموزش پرستاري بدين شرح بود: مفاهيم پايه و اساسي پرستاري در برنامه دوره کارشناسي پرستاران وجود ندارد و پارادايم بيومديکال غالب در برنامه دروس، دانشجو را به طرف دستيار پزشک شدن سوق مي دهد. نگرش حرفه اي مدرسان پرستاري ايران با وضعيت ايده آل فاصله بسياري دارد و تصوير دانشگاهي که توسط اساتيد پرستاري ارائه مي شود با تصوير باليني پرستار همسان نيست. دانشجويان پرستاري نيز نگرش مناسبي به حرفه خود ندارند به طوري که پرستاري را يک شغل مي دانند، نه يک حرفه مشخص و در حال تکامل. محيط دانشگاهي هم به نوبه خود نه تنها توسعه دهنده تفکر انتقادي نيست بلکه در مواردي به عنوان عامل سرکوب کننده نيز مطرح مي شود. نتيجه گيري: پي آيند برنامه هاي آموزشي ناکارآمد در ايران مواردي مانند: نقصان دانش کاربردي در مواجهه با موارد واقعي بيماران در بالين و ابهام دانشجويان در مورد آموزش دانشگاهي؛ ناهماهنگي کادر آموزشي و درمان و عدم مشاهده چهره واقعي پرستاري توسط مددجو و جامعه است. موارد پيشگفت لزوم سرمايه گذاري بيش تر بر رفع اين چالش ها و تغيير در آموزش دانشگاهي پرستاري از مناظر مختلف را نشان مي دهد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 654
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی