4 SID.ir | آسيب شناسي و تدوين چارچوب داوري آثار علمي: يک رويکرد کيفي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

آسيب شناسي و تدوين چارچوب داوري آثار علمي: يک رويکرد کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف: اين پژوهش با هدف آسيب شناسي فرآيند داوري مقالات علمي و ارائه چارچوب مشترک و يکسان براي داوري انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر در چارچوب رويکردهاي کيفي و روش تحليل محتوا صورت گرفته است. جامعه پژوهش عبارت است از، اعضاي هيات علمي دانشکده هاي علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه هاي تهران که از بين آنها 15 نفر از اساتيد دانشگاه خوارزمي و شهيد بهشتي، با استفاده از روش نمونه گيري هدف مند به عنوان اطلاع رسانه اي پژوهش انتخاب گرديده اند. براي جمع آوري داده هاي پژوهش، از مصاحبه نيمه ساختار يافته و براي تجزيه و تحليل اطلاعات به دست آمده، از روش کدگذاري (کدگذاري باز و انتخابي) استفاده گرديد
.
يافته ها: نتايج به دست آمده از پژوهش نشان داد که ارزيابي آثار علمي بايد براساس 5 معيار علمي بودن، رعايت اخلاق پژوهشي، تناسب محتواي مقاله، رعايت فنون نوشتاري و هماهنگي مقاله با نشريه مورد ارزيابي قرار گيرد. هم چنين بر اساس نتايج تحقيق، در حال حاضر و در داوري آثار علمي آسيب هايي هم چون تخصصي نبودن مجلات، مشخص نبودن زمينه تخصصي داوران، ضعف نرم افزاري و اطلاعاتي، طولاني بودن داوري ها، سوگيري و مغفول ماندن کيفيت، نبودن معيارهاي قابل قبول براي داوري و لغزش هاي اخلاقي داوران وجود دارد
.
نتيجه گيري: پژوهش در ابعاد مختلف بر جامعه علمي تاثير مي گذارد و اساتيد، دانشجويان و اصحاب علم براي ارتقاء علمي، پذيرش در مقاطع بالاتر و بدست آوردن شرايط شغلي از اين امتيازات استفاده مي نمايند. بنابراين، شناسايي آسيب هاي موجود در اين زمينه و مشخص کردن چارچوبي مشخص و قابل قبول براي آن، مي تواند نقش بسيار مهمي در اين زمينه داشته باشد، و از سوگيري هاي موجود در حوزه داوري آثار علمي بکاهد، و چارچوب يکساني را براي داوري آثار علمي فراهم نمايد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 250
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی