نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1392 , دوره  6 , شماره  22 ; از صفحه 59 تا صفحه 71 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي نوع ايدئولوژي برنامه درسي اعضاي هيات علمي دانشکده هاي علوم تربيتي دانشگاه هاي دولتي سطح شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با هدف بررسي نوع ايدئولوژي برنامه درسي اعضاي هيات علمي دانشکده هاي علوم تربيتي دانشگاه هاي دولتي سطح شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش توصيفي پيمايشي بوده و جامعه و نمونه آماري پژوهش برابر بوده به طوري که شامل کليه اعضاي هيات علمي علوم تربيتي مستقر در دانشکده هاي علوم تربيتي سطح شهر تهران در سال تحصيلي 90-89 بوده است. از مجموع 95 نفر اعضاي هيات علمي حدودا 81 نفر شامل 30 درصد زن و 70 درصد مرد حاضر به همکاري با پژوهشگر شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد ايدئولوژي برنامه درسي شيرو (2008) بوده که بر اساس شش مولفه؛ هدف، تدريس، يادگيري، دانش، فراگير و ارزشيابي به تعيين چهار نوع ايدئولوژي برنامه درسي (دانش پژوهان علمي، يادگيرنده محور، بازسازي اجتماعي و کارآيي اجتماعي) پرداخته است. به منظور تحليل داده ها از آمار توصيفي فراواني و درصد و هم چنين رسم نمودار ايدئولوژي برنامه درسي استفاده گرديد. يافته هاي پژوهش حاکي از آن بود که از مجموع اعضاي هيات علمي؛ 5 درصد به ايدئولوژي دانش پژوهان علمي، 11 درصد به ايدئولوژي کارآيي اجتماعي، 69 درصد به ايدئولوژي يادگيرنده محور، 11 درصد به ايدئولوژي بازسازي اجتماعي و هم چنين 4 درصد نيز به صورت ترکيبي به ايدئولوژي هاي يادگيرنده محور و کارآيي اجتماعي گرايش نشان داده بودند. با توجه به يافته هاي بدست آمده مي توان گفت که ايدئولوژي غالب برنامه درسي اکثر اعضاي هيات علمي، ايدئولوژي يادگيرنده محور بوده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ملکی، م.، و فرمیهنی فراهانی، م. (1392). بررسی نوع ایدئولوژی برنامه درسی اعضای هیات علمی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های دولتی سطح شهر تهران. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), 6(22), 59-71. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=220949



Vancouver : کپی

ملکی مهدی، فرمیهنی فراهانی محسن. بررسی نوع ایدئولوژی برنامه درسی اعضای هیات علمی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های دولتی سطح شهر تهران. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی). 1392 [cited 2022July02];6(22):59-71. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=220949



IEEE : کپی

ملکی، م.، فرمیهنی فراهانی، م.، 1392. بررسی نوع ایدئولوژی برنامه درسی اعضای هیات علمی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های دولتی سطح شهر تهران. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), [online] 6(22), pp.59-71. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=220949.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 158 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی