برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1392 , دوره  6 , شماره  21 ; از صفحه 63 تا صفحه 77 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ارتباط بين رويکردهاي مطالعاتي و پيشرفت تحصيلي رياضي با نقش واسطه ‌اي اضطراب رياضي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آبادان، آبادان، ایران
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش بررسي ارتباط بين رويکردهاي مطالعاتي و اضطراب رياضي با پيشرفت تحصيلي در درس رياضي دانشجويان بود. جامعه آماري اين مطالعه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي آبادان است که در نيمسال اول سال تحصيلي 90-1389 در درس رياضيات پيش دانشگاهي ثبت نام نموده‌اند، نمونه شامل 166 (98 مرد و 68 زن) دانشجو بود که به شيوه تصادفي خوشه‌اي انتخاب شدند. براي سنجش رويکردهاي مطالعاتي دانشجويان از مقياس سياهه رويکرد و مهارت ‌هاي مطالعه براي دانشجويان که شامل خرده مقياس ‌هاي رويکرد مطالعه عمقي، راهبردي و سطحي مي‌باشد استفاده شد. هم ‌چنين براي اندازه ‌گيري اضطراب رياضي از مقياس اضطراب رياضي فنما-شرمن استفاده شده است. نمره امتحان نهايي نيز به عنوان پيشرفت رياضي در نظر گرفته شده است. آزمون همبستگي بين متغيرهاي پژوهش با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون رابطه معني‌داري بين خرده مقياس‌هاي رويکرد مطالعه عمقي، راهبردي و سطحي با پيشرفت رياضي نشان نداد، اما بين اضطراب رياضي و پيشرفت رياضي رابطه معني‌ دار منفي مشاهده شد. هم‌ چنين بين خرده مقياس‌ هاي رويکردهاي مطالعه عمقي، راهبردي و سطحي با اضطراب رياضي رابطه معني‌ دار بدست آمد. استفاده از مدل ‌بندي معادلات ساختاري براي مشخص نمودن رابطه رويکردهاي مطالعه با پيشرفت رياضي در حضور متغير اضطراب رياضي نشان دهنده اين است که رويکرد مطالعه سطحي در حضور اضطراب رياضي با پيشرفت رياضي اثر غيرمستقيم معکوس معني ‌دار دارد. نتايج اين مطالعه نشان مي ‌دهد که دانشجويان با رويکرد مطالعه سطحي حتي در امتحانات غيرعمقي عملکرد رياضي ضعيف‌ تري را نشان مي‌دهند. نتايج اين پژوهش مي‌تواند در مشاوره ‌هاي تحصيلي، براي افزايش پيشرفت رياضي دانشجويان سودمند باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 191
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی