برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1393 , دوره  7 , شماره  25 ; از صفحه 43 تا صفحه 58 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي اثربخشي آموزش به کمک نقشه مفهومي معلم ساخته و نقشه هاي مفهومي با تلفيق چند رسانه اي در درس حرفه و فن بر عملکرد يادگيري و انگيزش دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايي شهر زنجان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، گروه برنامه ریزی آموزشی، تبریز، ایران
 
چکیده: 

اين پژوهش به بررسي اثربخشي نقشه هاي مفهومي معلم ساخته و نقشه هاي مفهومي تلفيقي بر عملکرد يادگيري در دو سطح دانش و بالاتر از دانش و نيز انگيزش دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايي در درس حرفه و فن، شهر زنجان پرداخته است. اين پژوهش به روش شبه آزمايشي و با اجراي پيش آزمون و پس آزمون با يک گروه کنترل و دو گروه آزمايش انجام شد به اين صورت که ابتدا ناحيه و مدرسه انتخاب شد و 3 کلاس از قبل موجود، با تعداد 25 نفر در هر گروه، براي پژوهش اختصاص يافت. گروه کنترل بدون دريافت مداخله به روش سنتي، گروه آزمايش (1) با نقشه هاي مفهومي معلم ساخته به مدت 10 جلسه و گروه آزمايش (2) با نقشه هاي مفهومي معلم ساخته و تلفيقي از چند رسانه اي ها (روش تلفيقي)، به مدت 11 جلسه آموزش ديدند. ابزارهاي پژوهش آزمون پيشرفت تحصيلي و پرسشنامه انگيزشMSLQ  بود. نتايج به دست آمده از تحليل داده ها با آزمون کوواريانس نشان داد که نقشه هاي مفهومي در هر دو حالت، بر عملکرد يادگيري و ارتقا يادگيري در سطح دانش و سطوح بالاتر از دانش، اثر بخش بوده ولي در انگيزش در مقياس باورهاي انگيزشي (خودکار آمدي، ارزش گذاري دروني و اضطراب امتحان) و مقياس استراتژي هاي يادگيري خود نظم دهي (استفاده از استراتژي هاي يادگيري و خود نظم دهي) موثر نبوده است. با توجه به نتايج به دست آمده مي توان گفت که نقشه هاي مفهومي و چند رسانه اي ها مي توانند در بهبود وضعيت يادگيري دانش آموزان موثر باشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سوادپور، ن.، و رضایی، ا. (1393). بررسی اثربخشی آموزش به کمک نقشه مفهومی معلم ساخته و نقشه های مفهومی با تلفیق چند رسانه ای در درس حرفه و فن بر عملکرد یادگیری و انگیزش دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر زنجان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), 7(25), 43-58. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=220879



Vancouver : کپی

سوادپور نسرین، رضایی اکبر. بررسی اثربخشی آموزش به کمک نقشه مفهومی معلم ساخته و نقشه های مفهومی با تلفیق چند رسانه ای در درس حرفه و فن بر عملکرد یادگیری و انگیزش دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر زنجان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی). 1393 [cited 2021October19];7(25):43-58. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=220879



IEEE : کپی

سوادپور، ن.، رضایی، ا.، 1393. بررسی اثربخشی آموزش به کمک نقشه مفهومی معلم ساخته و نقشه های مفهومی با تلفیق چند رسانه ای در درس حرفه و فن بر عملکرد یادگیری و انگیزش دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر زنجان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), [online] 7(25), pp.43-58. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=220879.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 196 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی