برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1392 , دوره  9 , شماره  4 ; از صفحه 0 تا صفحه 0 .
 
عنوان مقاله: 

مدل سازي، توزيع تنش و تغيير رفتار زمين در حفر تونل زيرزميني شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
 
چکیده: 

دستيابي به يک طراحي بهينه در تونل مستلزم شناسايي پارامتر هاي موثر و روابط بين آنها است و از جمله اين عوامل مي توان به شکل تونل، ابعاد تونل، عمق تونل، روش حفاري، وجود آب و ... اشاره نمود. از ساير پارامترهاي موثر در طراحي، پايداري سينه کار تونل، جابجايي افقي و قائم (نشست)، موج زلزله، پديده مچاله شوندگي و غيره مي باشد. همچنين با توجه به اهميت پايداري سازه روي سطح زمين بالاي تونل علي الخصوص در تونل هاي شهري، ميزان نشست سطح زمين بايد مورد بررسي قرار گيرد. در اين تحقيق تحليل پايداري تونلي با مقطع نعل اسبي به عرض و ارتفاع 8 متر که در آبرفت تهران واقع شده وبه منظور اجراي تونل انتقال آب در نظر گرفته شده است با استفاده از نرم افزار Flac2d تحليل فني و مقايسه آن با روش هاي تجربي و تحليلي صورت گرفت.نتايج نشان داد حداكثر نشست حاصل از طراحي با نرم افزار برابر 14.9 ميليمتر تعيين كه با مقدار بدست آمده از رابطه تجربي (15ميليمتر) تقريباً مطابقت دارد و ميزان تفاوت در محدوده قابل قبول (0.7 درصد) ارزيابي ميگردد .همچنين جابحايي افقي بدست آمده نشان دهنده حداكثر جابجايي در فاصله 25 متري از محور تونل (از دو طرف) 2 ميليمتر مي باشد و مقادير بدست آمده از رابطه تجربي نشان داد كه حداكثر جابجايي افقي در فاصله 25 متري از محور تونل رخ مي دهد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 379
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی