برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تجربه دانشجويان مامايي از آموزش به روش ايفاي نقش در کارآموزي: پژوهش کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: تجربيات دانشجويان در محيط هاي باليني، خصوصا در استراتژي هاي نوين آموزش، بسيار اهميت دارد. لذا، هدف از اين پژوهش، تبيين تجربه يادگيري دانشجويان مامايي از استفاده استراتژي آموزشي ايفاي نقش جهت يادگيري «مهارت مشاوره و آموزش گروهي مراجعين» بود.روش: پژوهش کيفي حاضر به روش تحليل محتوا انجام گرديد. با نمونه گيري مبتني بر هدف تمامي 16 دانشجوي کارشناسي مامايي تحت آموزش به روش ايفاي نقش، گروه نمونه را تشکيل دادند. داده ها با استفاده 16 مصاحبه نيمه ساختار يافته انفرادي و چهار مصاحبه گروه متمرکز، مشاهده و يادداشت برداري در فيلد گردآوري شد. ميانگين مدت مصاحبه هاي فردي و گروه متمرکز به ترتيب 25.3(±8.7) و 48.7 (±12.2) دقيقه بود. هم زمان با گردآوري داده ها از تحليل محتوا با رويکرد قراردادي استفاده شد.يافته ها: دانشجويان داراي ميانگين سني 21.3(±0.81) سال، همگي در ترم پنجم، مجرد و بدون تجربه کار دانشجويي بودند. تجزيه و تحليل کيفي متن ها منجر به استخراج سه درون مايه «ايفاي نقش نمايشي»، «ايفاي نقش واقعي» و «گذار از دانشجويي به فرد حرفه اي» گرديد. درون مايه «ايفاي نقش نمايشي» داراي طبقات «پذيرش نقش»، «فرصت به کارگيري دانش نظري» و «اهميت نقش»؛ درون مايه «ايفاي نقش واقعي» داراي طبقات «اضطراب اوليه»، «تسلط» و «رضايتمندي»؛ درون مايه «گذار از دانشجويي به فرد حرفه اي» داراي طبقات «انجام وظايف حرفه اي» و «آينده حرفه اي» بود.نتيجه گيري: به کارگيري روش آموزشي ايفاي نقش و متعاقب آن کاربرد در بالين مي تواند تجربه «ايفاي نقش نمايشي»، «ايفاي نقش واقعي» و «گذار از دانشجويي به فرد حرفه اي» را در دانشجويان مامايي هنگام کارآموزي ايجاد نمايد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خطیبان، م.، و سنگستانی، گ.، و عشوندی، خ. (1393). تجربه دانشجویان مامایی از آموزش به روش ایفای نقش در کارآموزی: پژوهش کیفی . آموزش پرستاری, 3(1 (پیاپی 7)), 61-70. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=218382



Vancouver : کپی

خطیبان مهناز، سنگستانی گیتا، عشوندی خدایار. تجربه دانشجویان مامایی از آموزش به روش ایفای نقش در کارآموزی: پژوهش کیفی . آموزش پرستاری. 1393 [cited 2022January22];3(1 (پیاپی 7)):61-70. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=218382



IEEE : کپی

خطیبان، م.، سنگستانی، گ.، عشوندی، خ.، 1393. تجربه دانشجویان مامایی از آموزش به روش ایفای نقش در کارآموزی: پژوهش کیفی . آموزش پرستاری, [online] 3(1 (پیاپی 7)), pp.61-70. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=218382.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 131 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی