3 SID.ir | تأثير برنامه آموزشي مدون براساس الگوي کمپ بر مهارت رد دخانيات در نوجوانان پسر
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تأثير برنامه آموزشي مدون براساس الگوي کمپ بر مهارت رد دخانيات در نوجوانان پسر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: شرکت هاي چندمليتي دخانيات به منظور افزايش مصرف دخانيات در دنيا، روي نوجوانان هدف گذاري کرده اند و مصرف دخانيات به وسيله نوجوانان به عنوان يک مشکل بهداشت عمومي در همه نقاط دنيا مطرح است. پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير برنامه آموزشي مدون بر اساس الگوي کمپ بر مهارت رد دخانيات در نوجوانان پسر شهرستان زرنديه انجام شده است.
مواد و روش ها: در اين مطالعه نيمه تجربي، 150 نوجوان پسر به روش نمونه گيري چندمرحله اي انتخاب و به صورت تصادفي به دو گروه آزمون و کنترل تقسيم شدند (75 نفر در هر گروه). ابزار گردآوري اطلاعات پرسش نامه اي محقق ساخته بود که روايي و پايايي آن را متخصصان با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ تاييد کرده بودند. پس از جمع آوري اطلاعات، برنامه آموزشي بر اساس الگوي کمپ طراحي و براي گروه آزمون انجام و بعد از گذشت شش ماه اطلاعات، دوباره گردآوري و با استفاده از نرم افزار
SPSS نسخه 16 تجزيه وتحليل شدند.
يافته ها: پيش از آموزش، ميانگين نمرات دو گروه از نظر سطح آگاهي، منافع و تهديد درک شده، مهارت رد دخانيات و ميزان مصرف دخانيات تفاوت معني داري نداشتند، پس از آموزش، ميانگين نمرات تمام متغيرهاي بالا در گروه آزمون به طور معني دار افزايش و ميزان مصرف سيگار نيز به طور معني دار (از 17 درصد پيش از آموزش به 8 درصد) پس از آموزش کاهش يافت (
p<0.001).
نتيجه گيري: آموزش طراحي شده بر اساس مدل کمپ در ارتقاي مهارت رد دخانيات و کاهش مصرف دخانيات در نوجوانان موثر بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 285
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی