مشخصات مقاله عنوان نشریه: دانشور پزشكي اطلاعات شماره: ارديبهشت 1393 , دوره 21 , شماره 110 ; از صفحه 0 تا صفحه 0 . عنوان مقاله: اثر حفاظتي اسيد آسکوربيک بر اختلال يادگيري و حافظه در موش بزرگ صرعي شده توسط اسيد کاينيک نویسندگان: كياسالاري زهرا*, خليلي محسن, روغني مهرداد, عليمرادي وحيده آدرس: * مرکز تحقیقات نوروفیزیولوژی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران چکیده: مقدمه و هدف: تشنج هاي ناشي از صرع، موجب ايجاد مشکل در روندهاي يادگيري و حافظه مي شود؛ با درنظرگرفتن اثر حفاظتي اسيد آسکوربيک (ويتامين (C، هدف اين تحقيق، بررسي اثر تجويز اين ماده بر نقص حافظه و يادگيري در مدل تجربي صرع لب گيجگاهي موش بزرگ صرعي شده توسط اسيد کاينيک بود.مواد و روش ها: در اين مطالعه تجربي، موش هاي صحرايي به چهار گروه کنترل، كنترل مثبت، صرعي و صرعي دريافت كننده اسيد آسکوربيک تقسيم شدند. براي صرعي کردن حيوانات از اسيد کاينيک استفاده شد. اسيد آسکوربيک نيز به ميزان 100 ميلي گرم بر كيلوگرم به صورت داخل صفاقي و از يک هفته پيش از جراحي به حيوان تزريق شد. تاخيرهاي اوليه و در حين عبور در آزمون اجتنابي غيرفعال و درصد رفتار تناوب در ماز Y در پايان کار تعيين شدند.نتايج: پيش درمان با اسيد آسکوربيک، باعث کاهش معني دار رفتار تشنجي حيوانات در مقايسه با گروه صرعي نشد؛ درخصوص تاخير اوليه نيز، تفاوت معنادار از نظر آماري ميان گروه ها مشاهده نشد، تاخير در حين عبور در گروه صرعي تحت پيش درمان با اسيد آسکوربيک نيز نسبت به گروه صرعي تفاوت معني دار نشان نداد و درصد تناوب در گروه صرعي تحت تيمار با اسيد آسکوربيک به طور معني دار از گروه صرعي بيشتر بود (p<0.05).نتيجه گيري: پيش تيمار با اسيد آسکوربيک در موش صرعي شده هرچند بر توانايي نگهداري اطلاعات و به يادآوري آنها در آزمون اجتنابي غيرفعال تاثيرندارد، ولي موجب بهبود حافظه فضايي مي شود. کلید واژه: اسيد آسکوربيک(Q2)صرع لب گيجگاهي(Q1)تشنج(Q3)حافظه و يادگيري(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: آنتوسیانینترکیبات فنلیکیویفنل کلپنتیلن تترازولفنوباربیتالکیندلینگهیپوکمپاسترس بی حرکتیهیپوکامپیادگیری و حافظه فضایییادگیری فضایی ارجاعات: مقايسه اثر آنتي اکسيدانتي برگ گياه بادرنجبويه (Melissa officinalis) با ويتامين «ث» بر اختلالات يادگيري ناشي از استات سرب در رتبررسي اثر استرس اکسيداتيو ناشي از ديازينون بر اکتساب حافظه در موش هاي صحرايي نرNEURONAL DAMAGE AND MEMORY DEFICITS AFTER SEIZURES ARE REVERSED BY ASCORBIC ACID?IS EPILEPSY A PREVENTABLE DISORDER? NEW EVIDENCE FROM ANIMAL MODELSEPILEPSY: A REVIEW OF REPORTS, GUIDELINES, RECOMMENDATIONS AND MODELS FOR THE PROVISION OF CARE FOR PATIENTS WITH EPILEPSYEPILEPSYASCORBIC ACID: A PROMISING MEMORY-ENHANCER IN MICEASCORBIC ACID SUPPLEMENTATION COULD AFFECT PASSIVE AVOIDANCE LEARNING AND MEMORY IN RATASCORBIC ACID PROTECTS AGAINST RESTRAINT STRESS-INDUCED MEMORY DEFICITS IN WISTAR RATS مقالات نشریه ای مرتبط: اثر وابسته به دوز کورکومين بر اختلال ياد گيري و حافظه در موش هاي صحرايي صرعي شده توسط اسيد کاينيکارزيابي يادگيري و حافظه موش صحرايي صرعي شده توسط تزريق داخل هيپوکمپي اسيد کاينيک پس از دريافت بربريندرمانهاي رايج صرعبررسي تاثير تزريق درون بطني اسيد آسکوربيک بر يادگيري و حافظه فضايي در موش هاي صحرايي نراثر تجويز توام آسکوربيک اسيد و آگونيست گيرنده هاي D2 در CA1 هيپوکامپ بر يادگيري و حافظه فضايي در موش هاي صحرايي نر مقالات همایشی مرتبط: بررسی تاثیر کاربرد پس از برداشت سالیسیلیک اسید و اسید آسکوربیک بر دوام گل های شاخه بریده رزاثرات تجویز سیستمیک آسکوربیک اسید بر احساس درد حرارتی در آزمون Tail Flickبررسی تاثیر تنش شوری و اسید آسکوربیک بر رشد و عملکرد گیاه آفتابگرداناثر سالیسیلیک اسید و اسید آسکوربیک بر برخی صفات و طول عمر پس از برداشت گل های شاخه بریده ژربرااثرات تجویز سیستمیک آسکوربیک اسید بر ادم القاء شده در پا با فرمالین ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 98 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی