نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثر آموزش دانش فراشناختي بر کاهش فزون کنشي و افزايش توجه کودکان دبستاني مبتلا به فزون کنشي و اختلال نارسايي توجه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اصفهان، خ جی، انتهای خیابان مسجدعلی، روبروی مسجد جواد الائمه، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اداره آموزش و پرورش ناحیه 6 اصفهان
 
چکیده: 
هدف: به دليل تاثير نامطلوب اختلال نارسايي توجه و فزون کنشي (ADHD) بر رشد استعدادهاي ذهني و مهارت هاي اجتماعي- عاطفي کودکان، براي درمان اين مشکل مداخلات روان شناختي مختلفي پيشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر بررسي اثر آموزش دانش فراشناختي بر کاهش فزون کنشي و افزايش توجه کودکان مبتلا به نارسايي توجه و فزون کنشي بود. روش: جامعه آماري اين پژوهش را دانش آموزان ابتدايي مبتلا به نارسايي توجه و فزون کنشي شهر اصفهان که در سال تحصيلي91-92  به تحصيل اشتغال داشتند تشکيل مي دادند. براي اجراي اين پژوهش، 30 کودک داراي نشانگان اين اختلال به شيوه نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب و با طرح پژوهش آزمايشي، از نوع پيش آزمون - پس آزمون 15 نفرشان در گروه آزمايش و 15 کودک ديگر در گروه کنترل قرارداده شدند. براي گروه آزمايش، مداخلات مربوط به آموزش دانش فراشناختي اعمال شد. ابزارهاي پژوهش شامل پرسش نامه کانرز والدين (2007) و مصاحبه باليني بود. داده ها با روش آماري تحليل کواريانس تجزيه و تحليل شد. يافته ها: نتايج پژوهش نشان داد که آموزش دانش فراشناختي بر کاهش فزون کنشي و افزايش توجه کودکان داراي نارسايي توجه و فزون کنشي در مراحل پس آزمون و پيگيري موثر است. F(1.27)=85.65 و p<0.0001،F(1.27)=131.16 و p<0.0001. نتيجه گيري: با توجه به اينکه فرايند فراشناختي در کودکان مبتلا به نارسايي توجه و فزون کنشي خودکار نيست، آموزش اين دانش به اين کودکان براي کاهش رفتار فزون کنشي و افزايش تمرکز و توجه طولاني تر آنها به يک تکليف مشخص بسيار مهم است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اصلی آزاد، م.، و فرامرزی، س.، و عارفی، م.، و فرهادی، ط.، و فکار، ع. (1393). اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون کنشی و افزایش توجه کودکان دبستانی مبتلا به فزون کنشی و اختلال نارسایی توجه. تازه های علوم شناختی, 16(1 (مسلسل 61)), 49-57. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=217644



Vancouver : کپی

اصلی آزاد مسلم، فرامرزی سالار، عارفی مژگان، فرهادی طاهره، فکار عاطفه. اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون کنشی و افزایش توجه کودکان دبستانی مبتلا به فزون کنشی و اختلال نارسایی توجه. تازه های علوم شناختی. 1393 [cited 2022August08];16(1 (مسلسل 61)):49-57. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=217644



IEEE : کپی

اصلی آزاد، م.، فرامرزی، س.، عارفی، م.، فرهادی، ط.، فکار، ع.، 1393. اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون کنشی و افزایش توجه کودکان دبستانی مبتلا به فزون کنشی و اختلال نارسایی توجه. تازه های علوم شناختی, [online] 16(1 (مسلسل 61)), pp.49-57. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=217644.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 191 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی