برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1393 , دوره  5 , شماره  1 ; از صفحه 37 تا صفحه 44 .
 
عنوان مقاله: 

پيش بيني سلامت روان و عملکرد تحصيلي دانشجويان از طريق راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسي راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان به عنوان پيش بيني کننده هاي سلامت روان و عملکرد تحصيلي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز بود. در اين پژوهش تعداد 230 نفر از دانشجويان به صورت نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب شدند. براي بررسي متغيرهاي پژوهش از دو پرسشنامه راهبردهاي تنظيم هيجان شناختي (CERQ) و سلامت عمومي (GHQ) و براي اندازه گيري عملکرد تحصيلي از معدل نمرات واحدهايي که دانشجويان تاکنون گذرانده بودند، استفاده شد. براي تحليل داده ها از نسخه 16 نرم افزار SPSS استفاده شد که تحليل چند متغيري (رگرسيون) نشان داد از ميان راهبردهاي تنظيم هيجان شناختي سازگار، پذيرش و از ميان راهبردهاي تنظيم هيجان شناختي ناسازگار، فاجعه انگاري بهترين پيش بيني کنندگان سلامت روان مي باشند. نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که هيچ کدام از راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان با عملکرد تحصيلي داراي رابطه معنادار نيستند. راهبرد شناختي فاجعه انگاري بيشترين عامل تبيين کننده سلامت روان را به خود اختصاص داده بود. پسران بيش از دختران از راهبردهاي ملامت خود و فاجعه انگاري استفاده مي کردند. با توجه به نتايج تحقيق، راهبردهاي تنظيم هيجان شناختي مي تواند هدف مهمي در مداخلات شناختي_رفتاري باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 365
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی