مشخصات مقاله عنوان نشریه: توسعه ي آموزش جندي شاپور اطلاعات شماره: بهار 1393 , دوره 5 , شماره 1 ; از صفحه 37 تا صفحه 44 . عنوان مقاله: پيش بيني سلامت روان و عملکرد تحصيلي دانشجويان از طريق راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز نویسندگان: سياح مهدي*, اولي پور عليرضا, اردمه علي, شهيدي شکوه, يعقوبي عسگرآباد اسماعيل آدرس: * دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسي راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان به عنوان پيش بيني کننده هاي سلامت روان و عملکرد تحصيلي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز بود. در اين پژوهش تعداد 230 نفر از دانشجويان به صورت نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب شدند. براي بررسي متغيرهاي پژوهش از دو پرسشنامه راهبردهاي تنظيم هيجان شناختي (CERQ) و سلامت عمومي (GHQ) و براي اندازه گيري عملکرد تحصيلي از معدل نمرات واحدهايي که دانشجويان تاکنون گذرانده بودند، استفاده شد. براي تحليل داده ها از نسخه 16 نرم افزار SPSS استفاده شد که تحليل چند متغيري (رگرسيون) نشان داد از ميان راهبردهاي تنظيم هيجان شناختي سازگار، پذيرش و از ميان راهبردهاي تنظيم هيجان شناختي ناسازگار، فاجعه انگاري بهترين پيش بيني کنندگان سلامت روان مي باشند. نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که هيچ کدام از راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان با عملکرد تحصيلي داراي رابطه معنادار نيستند. راهبرد شناختي فاجعه انگاري بيشترين عامل تبيين کننده سلامت روان را به خود اختصاص داده بود. پسران بيش از دختران از راهبردهاي ملامت خود و فاجعه انگاري استفاده مي کردند. با توجه به نتايج تحقيق، راهبردهاي تنظيم هيجان شناختي مي تواند هدف مهمي در مداخلات شناختي_رفتاري باشد. کلید واژه: راهبردهاي تنظيم هيجان شناختي(Q2)سلامت روان(Q2)عملکرد تحصيلي دانشجويان(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: شادکامیعزت نفسسلامت عمومیسلامت روانی ارجاعات: کفايت شاخص هاي روان سنجي پرسشنامه تنظيم شناختي هيجانمقايسه هوش هيجاني و سلامت رواني دانشجويان با روابط عاطفي آنان در خانوادهرابطه هوش هيجاني و منبع كنترل با سلامت روان شناختي در بين دانشجويان دانشگاه مازندرانرابطه راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان با ايده پردازي خودکشيرابطه بين راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان و مشکلات هيجاني با توجه به عوامل فردي و خانوادگيبررسي رابطه راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان با افسردگي و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمايي استعدادهاي درخشانTHE ROLE OF EMOTION REGULATION IN CHILDRENS EARLY ACADEMIC SUCCESSRELATIONSHIPS BETWEEN HEALTH STATUS, DEPRESSION AND COGNITIVE FUNCTIONS OF INSTITUTIONALIZED MALE VETERANSRELATIONSHIP BETWEEN COGNITIVE EMOTION REGULATION STRATEGIES AND PUBLIC HEALTH IN STUDENTSMULTIPLE MALTREATMENT, ATTRIBUTION OF BLAME, AND ADJUSTMENT AMONG ADOLESCENTSIMPLEMENTING SCHOOL-BASED MENTAL HEALTH SERVICES IN A LARGE URBAN SCHOOL DISTRICTEMOTIONALITY, EMOTION REGULATION, AND SCHOOL PERFORMANCE IN MIDDLE SCHOOL CHILDRENDRUG EXPOSUR OPPORTUNITIES AND USE PATTERNS AMONG COLLEGE STUDENT: RESULTS OF A LONGITUDINAL PROSPECTIVE COHORT STUDYDEPRESSION AND ROLE IMPAIRMENT AMONG ADOLESCENTS IN PRIMARY CARE CLINICSBRIEF REPORT: COGNITIVE EMOTION REGULATION STRATEGIES AND PSYCHOLOGICAL ADJUSTMENTS IN ADOLESCENTS WITH A CHRONIC DISEASE مقالات نشریه ای مرتبط: رابطه سبک هاي تنظيم هيجان شناختي و سلامت عمومي دانشجويانپيش بيني اضطراب مرگ بر اساس راهبردهاي تنظيم شناختي هيجاننقش ذهن آگاهي و راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان در پيش بيني علايم روان شناختي دانشجويان علوم پزشکي بررسي رابطه راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان با افسردگي، اضطراب و استرس در دانشجوياننقش راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان در پيش بيني افسردگي مقالات همایشی مرتبط: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهلنقش مشاوره های حمایتی و استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان شناختی سازگار در سلامت روان زنان مواجه با مشکلات بارداریاثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان خوابگاهیاثربخشی آموزش مفاهیم واقعیت درمانی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دخترپیش بینی سازگاری زناشویی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در والدین دارای فرزند مبتلا به بیماری مزمن اهواز ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 365 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی