برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1392 , دوره  10 , شماره  37 ; از صفحه 53 تا صفحه 63 .
 
عنوان مقاله: 

ارائه چارچوب مفهومي براي اندازه گيري سرمايه ساختاري در دانشگاه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
 
چکیده: 

در اقتصاد مبتني بر دانش، محصولات و سازمان ها بر اساس دانش زندگي مي کنند و مي ميرند و موفق ترين سازمان ها، آنهايي هستند که از اين دارائي ناملموس به نحو بهتر و سريع تري استفاده مي کنند. سازمان ها آگاه هستند که دانش با ارزش ترين و راهبردي ترين منبع در محيط کسب و کار امروزي است. همچنين امروزه، رويکرد مديريت دانش و سرمايه فکري به عنوان معياري براي دانشگاه ها تبديل شده که وظيفه و هدف اصلي آنها توليد و انتشار دانش مي باشد. مديران مي دانند که اگر به دنبال دستيابي به مزيت رقابتي هستند، ناگزير به اداره فرايند يادگيري و اندازه گيري نتايج آن هستند. «سرمايه فکري» ديدگاه و مفهوم جديدي است که مي تواند به مقابله با موانع و مشکلات نظام موجود آموزش عالي کشور بپردازد. سرمايه فکري، کليد موفقيت سازمان هاي دانايي محور - از جمله دانشگاه ها - محسوب مي شود. روسا و مديران دانشگاه ها براي تزريق روحيه نشاط و پويايي و ايجاد ارزش هاي علمي و اجتماعي در محيط هاي دانشگاهي بايد بتوانند سرمايه هاي فکري زير مجموعه خود را به درستي شناسايي و ارزش گذاري کرده و آنها را در همه ابعاد اداره نمايند. با اين حال، در چند سال اخير، مساله کمي کردن ارزش عناصر سرمايه فکري همواره مورد سوال بوده است. به همين دليل، در اين مقاله با استفاده از روش مروري و بررسي چارچوب هاي مختلف ارائه شده در اين زمينه مولفه ها و شاخص هاي مناسب جهت اندازه گيري سرمايه ساختاري به عنوان يکي از ابعاد اصلي سرمايه فکري که کمتر مورد توجه قرار گرفته، بيان شده است که در نتيجه سه بعد سرمايه زيرساختاري، سرمايه تحقيق و نوآوري و سرمايه زيرساخت دانشي، هشت مولفه و 50 شاخص براي اندازه گيري اين مولفه ها به دست آمد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

قزل، ع.، و رمضان، م.، و زاهدی، م. (1392). ارائه چارچوب مفهومی برای اندازه گیری سرمایه ساختاری در دانشگاه. رشد فناوری, 10(37), 53-63. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=217041



Vancouver : کپی

قزل علیرضا، رمضان مجید، زاهدی محمدرضا. ارائه چارچوب مفهومی برای اندازه گیری سرمایه ساختاری در دانشگاه. رشد فناوری. 1392 [cited 2021September19];10(37):53-63. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=217041



IEEE : کپی

قزل، ع.، رمضان، م.، زاهدی، م.، 1392. ارائه چارچوب مفهومی برای اندازه گیری سرمایه ساختاری در دانشگاه. رشد فناوری, [online] 10(37), pp.53-63. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=217041.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 126 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی