برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  7 , شماره  26 ; از صفحه 67 تا صفحه 76 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش مهارتهاي مديريت کودک به مادران در کاهش علايم بيش فعالي-کمبود توجه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
 
چکیده: 
اختلال نقص توجه و بيش فعالي، اختلالي است که در دوره كودكي ظاهر مي شود و مشکلات متعددي را براي خانواده ها به همراه مي آورد. هدف پژوهش حاضر، اثربخشي آموزش هاي مديريت کودک به مادران در کاهش علايم اختلال نقص توجه و بيش فعالي کودکان آنها بود. بدين منظور، طي يک پژوهش نيمه پژوهشي با پيش آزمون و پس آزمون و گمارش تصادفي، 24 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بيش فعالي به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه کنترل و آزمايش کاربندي شدند. مادران گروه آزمايش، 9 جلسه آموزش مهارت هاي مديريت کودک را دريافت کردند. قبل و بعد از اجراي مداخله، هر دو گروه با استفاده از مصاحبه باليني و مقياس سنجش اختلال نقص توجه و بيش فعالي کودکان، در مورد فرزندانشان مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج تحليل واريانس چند متغيره نشان داد که آموزش مهارت هاي مديريت کودک موجب کاهش نشانه هاي بيش فعالي و تکانش گري شده اما روي نقص توجه تاثيري نداشته است. با توجه به مشخص شدن اثر بخشي اين برنامه آموزشي مي توان آن را در سطح جامعه در جهت رفع ضعف مهارت هاي مادران در برخورد با کودکانشان و در راستاي برنامه هاي پيشگيرانه به کار برد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پردل، ه.، و محمودعلیلو، م.، و تاجور، آ.، و حجازی پور، م. (1391). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک به مادران در کاهش علایم بیش فعالی-کمبود توجه. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) ), 7(26), 67-76. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=215416



Vancouver : کپی

پردل هادی، محمودعلیلو مجید، تاجور آذر، حجازی پور مریم. اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک به مادران در کاهش علایم بیش فعالی-کمبود توجه. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) ). 1391 [cited 2021December08];7(26):67-76. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=215416



IEEE : کپی

پردل، ه.، محمودعلیلو، م.، تاجور، آ.، حجازی پور، م.، 1391. اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک به مادران در کاهش علایم بیش فعالی-کمبود توجه. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) ), [online] 7(26), pp.67-76. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=215416.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 173 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی