برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ويژگي هاي روان سنجي مقياس احساس تنهايي دانشجويان (SLFS)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس احساس تنهايي آشر و همکاران بود
روش: تعداد 376 نفر از دانشجويان دانشگاه سمنان با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و به ابزارهاي پژوهش (مقياس احساس تنهايي آشر و همکاران و مقياس افسردگي، اضطراب و استرس) پاسخ دادند. براي تحليل داده ها از روش هاي تحليل عاملي، ضريب آلفاي کرونباخ و همبستگي پيرسون استفاده شد
.
يافته ها: براي تعيين روايي سازه مقياس احساس تنهايي
(SLFS) از روش تحليل عاملي و روايي همگرا استفاده شد. نتايج تحليل عاملي نشان داد که مقياس احساس تنهايي SLFS، دو عامل تنهايي عاطفي و تنهايي اجتماعي را اندازه گيري مي کند. نتايج روايي همگرا نيز نشان داد که بين احساس تنهايي و افسرگي، اضطراب و استرس رابطه معني داري وجود دارد. اعتبار مقياس احساس تنهايي (SLFS) با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ براي کل مقياس 0.84، تنهايي عاطفي 0.82 و تنهايي اجتماعي 0.71 به دست آمد که همگي رضايت بخش مي باشند.
نتيجه گيري: با توجه به سهولت اجرا، سهولت نمره گذاري، سهولت تعبير و تفسير، زمان اندک براي پاسخ گويي (3 تا 5 دقيقه)، قابليت اجرا به صورت فردي و گروهي، عملي بودن، روايي و اعتبار مناسب، نتيجه گرفته مي شود که مقياس احساس تنهايي
(SLFS) ابزار مناسبي براي اندازه گيري احساس تنهايي دانشجويان مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 451
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی