برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1392 , دوره  3 , شماره  11 ; از صفحه 39 تا صفحه 52 .
 
عنوان مقاله: 

کفايت روانسنجي مقياس قلدري ايلي نويز در دانش آموزان ايراني: بررسي روايي، پايايي و ساختار عاملي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* آموزش و پرورش استان فارس، شیراز
 
چکیده: 

هدف از اين پژوهش، بررسي روايي، پايايي و ساختار عاملي مقياس قلدري ايلي نويز در دانش آموزان ايراني بود. بدين منظور نمونه اي به حجم 297 نفر از دانش آموزان (150 پسر و 147 دختر، با ميانگين سني 13.6) به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شد. روايي اين مقياس با استفاده از روش هاي تحليل عوامل اکتشافي و تاييدي، روايي همگرا و واگرا بررسي شد. پايايي مقياس از سه روش آلفاي کرونباخ، دونيمه سازي و بازآزمايي مورد بررسي قرار گرفت. نتايج تحليل عاملي با استفاده از روش مولفه هاي اصلي و چرخش واريماکس نشان داد که اين مقياس، از 3 عامل با عناوين قلدري، زد و خورد و قرباني تشکيل شده است که بيش از 61 درصد از واريانس کل را تبيين مي کنند. روايي همگراي اين مقياس حاکي از همبستگي رضايت بخشي بين ابعاد مقياس قلدري ايلي نويز با نمره کل بود. براي تعيين روايي همزمان مقياس، همبستگي ابعاد مقياس قلدري با پرسشنامه پرخاشگري بکار رفت که حاکي از همبستگي مطلوبي بود (P<0.001). ضرايب آلفاي کرونباخ، دونيمه سازي و بازآزمايي براي کل مقياس و ابعاد آن بين 0.62 تا 0.90 نوسان داشت. نتيجه نهايي اينکه فرم فارسي مقياس قلدري ايلي نويز، از روايي و پايايي مناسبي در جامعه ايراني برخوردار است و مي تواند در موقعيت هاي پژوهشي، تربيتي و باليني مورد استفاده قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

چالمه، ر. (1392). کفایت روانسنجی مقیاس قلدری ایلی نویز در دانش آموزان ایرانی: بررسی روایی, پایایی و ساختار عاملی. روشها و مدلهای روان شناختی, 3(11), 39-52. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=213653



Vancouver : کپی

چالمه رضا. کفایت روانسنجی مقیاس قلدری ایلی نویز در دانش آموزان ایرانی: بررسی روایی, پایایی و ساختار عاملی. روشها و مدلهای روان شناختی. 1392 [cited 2021October23];3(11):39-52. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=213653



IEEE : کپی

چالمه، ر.، 1392. کفایت روانسنجی مقیاس قلدری ایلی نویز در دانش آموزان ایرانی: بررسی روایی, پایایی و ساختار عاملی. روشها و مدلهای روان شناختی, [online] 3(11), pp.39-52. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=213653.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 925 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی