برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه هوش كلامي و غيركلامي دانش آموزان نارساخوان – نادرست نويس با دانش آموزان عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقاله حاضر نتايج بخشي از پژوهشي است که با هدف مقايسه هوش کلامي و غيرکلامي دانش آموزان نارساخوان – نادرست نويس با دانش آموزان عادي پايه سوم ابتدايي منطقه 10 شهر تهران انجام شده است. بدين منظور طي چند مرحله 30 دانش آموز نارسا خوان – نادرست نويس و 30 دانش آموز عادي که از نظر سن، جنس، پايه تحصيلي، دامنه هوشي، مشکلات عاطفي – رفتاري و آسيبهاي حسي (بينايي و شنوايي) همگن بودند انتخاب گرديدند. ابزارهاي تحقيق شامل برگه اطلاعات فردي و علايم و نشانه هاي نارساخواني – نادرست نويسي، پرسشنامه راتر، آزمون ماتريسهاي رنگي ريون، آزمونهاي خواندن و نوشتن و مقياس هوش وکسلر براي کودکان بود. براي تجزيه و تحليل داده هاي بدست آمده از روش t براي گروههاي مستقل و همبسته استفاده شد. يافته ها نشان مي دهند که هوش کلامي دانش آموزان نارساخوان – نادرست نويس کمتر از هوش کلامي دانش آموزان عادي است (P<0.0001)، برعکس هوش غيرکلامي دانش آموزان نارساخوان – نادرست نويس بيشتر از هوش غيرکلامي دانش آموزان عادي مي باشد (P<0.05). همچنين هوش کلامي دانش آموزان نارساخوان – نادرست نويس به مراتب کمتر از هوش غيرکلامي آنها مي باشد (P<0.0001)، در حاليکه بين هوش کلامي و غيرکلامي دانش آموزان عادي تفاوت معناداري وجود ندارد. با توجه به اينکه هوش غيرکلامي در دانش آموزان نارساخوان – نادرست نويس بيشتر از هوش کلامي آنها مي باشد، لازم است از مهارتهاي غيرکلامي و عملي آنها در جهت جبران کمبودهاي آنان بهره بگيريم.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فتحی آشتیانی، ع.، و زندیه، آ. (1380). مقایسه هوش کلامی و غیرکلامی دانش آموزان نارساخوان – نادرست نویس با دانش آموزان عادی. مجله روانشناسی, 5(4 (پیاپی 20)), 345-360. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=21343



Vancouver : کپی

فتحی آشتیانی علی، زندیه آنیتا. مقایسه هوش کلامی و غیرکلامی دانش آموزان نارساخوان – نادرست نویس با دانش آموزان عادی. مجله روانشناسی. 1380 [cited 2021October22];5(4 (پیاپی 20)):345-360. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=21343



IEEE : کپی

فتحی آشتیانی، ع.، زندیه، آ.، 1380. مقایسه هوش کلامی و غیرکلامی دانش آموزان نارساخوان – نادرست نویس با دانش آموزان عادی. مجله روانشناسی, [online] 5(4 (پیاپی 20)), pp.345-360. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=21343.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1128 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی