4 SID.ir | تاثير آموزش شناختي بر مسند مهارگذاري، انگيزه پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان شاهد
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش شناختي بر مسند مهارگذاري، انگيزه پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان شاهد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

اين پژوهش به منظور بررسي تاثير آموزش شناختي بر مسند مهارگذاري، انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان شاهد شاغل به تحصيل در مقطع متوسطه (سال تحصيلي 1380-1379) در شاهين شهر (شهرستان برخوار و ميمه اصفهان) انجام گرديد. نمونه مورد مطالعه شامل 100 دانش آموز شاهد (50 پسر و 50 دختر) بود که به صورت تصادفي انتخاب و در گروههاي آزمايشي و گواه جايگزين گرديدند. ابزارهاي مورد استفاده شامل سه پرسشنامه جمعيت شناختي، مسند مهارگذاري راتر و انگيزه پيشرفت هرمنس و يک برنامه آموزش شناختي بود. در اين پژوهش از طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه گواه استفاده گرديد. بنابراين، با توجه به طرح مذکور ابتدا پرسشنامه هاي جمعيت شناختي، مسند مهارگذاري و انگيزه پيشرفت به عنوان پيش آزمون بر روي کليه آزمودنيها اجرا گرديد. پس از آن برنامه آموزش شناختي بر روي گروه آزمايشي اجرا گرديد، در حاليکه گروه گواه هيچ گونه آموزشي را دريافت نکردند. پس از اتمام جلسات آموزشي پرسشنامه هاي مسند مهارگذاري و انگيزه پيشرفت به عنوان پس آزمون بر روي کليه آزمودنيها اجرا گرديد. همچنين از ميانگين نيمسالهاي اول و دوم تحصيلي به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي آزمودنيها در مرحله پيش آزمون و پس آزمون استفاده شد. نتايج بدست آمده نشان داد که آموزش شناختي تاثير معني داري بر افزايش درجات مسند مهارگذاري دروني (F=81.03, P<0.01) و افزايش نمرات انگيزه پيشرفت (F=370.37, P<0.01) داشته است. همچنين اين نتايج بيانگر اين بود که آموزش شناختي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تاثير معني دار نداشته است (F=2.09, P<0.01).

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 250
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی