برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ارزشيابي طرح مجتمع هاي آموزشي روستايي در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران
 
چکیده: 

طرح تاسيس مجتمع هاي آموزشي روستايي، از تجربه تشکيل «مدارس خوشه اي» در برخي کشورهاي جهان، الگوبرداري شده است. اجراي طرح مذکور از سال تحصيلي 89-1388، در کشور آغاز شده است. پژوهش حاضر، براي ارزشيابي اين طرح در سال تحصيلي 91-1390 انجام شد. اطلاعات مورد نياز، با استفاده از ابزارهاي مختلف (سه نوع فرم مصاحبه و پنج نوع پرسشنامه) جمع آوري گرديد. 116 مدير مدرسه، 246 معاون/ آموزگار، 1138 معلم، 1230 ولي دانش آموز و 1847 دانش آموز، به پرسشنامه هاي محقق ساخته پاسخ دادند. علاوه بر اين، در استان هاي منتخب با 40 نفر کارشناس آموزش و پرورش، 120 مدير مجتمع و 90 نفر معلم عضو مجتمع مصاحبه شد. بر اساس يافته هاي پژوهش، مولفه هاي مختلف طرح مجتمع هاي آموزشي، ظاهرا مناسب است. ظرفيت هاي طرح براي ارتقاء کيفيت آموزش و پرورش، انکارناپذير است، ولي در مورد اجراي مناسب آن در شرايط کنوني، نگراني وجود دارد. گرچه پاسخ هاي اکثر افراد گروه هاي مورد بررسي، به مواد پرسشنامه ها، نگرش مثبت آن ها را نشان مي دهد، اما ظاهرا بخشي از اين نگرش، به اثر «بيم ارزشيابي» و تمايل به بيان پاسخ هاي اجتماع پسندانه برمي گردد. در ضمن، اين ديدگاه مثبت با ابهام هاي فراواني (اگر ابهام هاي طرح، برطرف شود، اگر فرهنگ سازي شود، اگر همه مجريان به اجراي طرح، متعهد باشند و غيره) همراه بوده و به انتزاع طرح تدوين شده از بستر و شرايط واقعي آن، مشروط شده است. بر اساس يافته هاي پژوهش مي توان گفت که مسوولان آموزش و پرورش استان به اندازه کافي توجيه نشده اند. به همين دليل، گاهي در اذهان کارشناسان، تصورات متناقضي درباره طرح مورد بحث وجود دارد. يگانه ضمانت اجرايي طرح، دستور مقامات بالادست است و بيم مي رود که با تغيير مسوولان ارشد وزارت آموزش و پرورش، اجراي طرح مجتمع هاي آموزشي متوقف شود. ضعف تعهد و مقاومت هاي برخي از مجريان طرح، به ويژه معاونان مدارس که احساس مي کنند از مقام خود تنزل يافته اند، مي تواند به تنش هايي منجر شود و به عنوان عامل بازدارنده موفقيت طرح عمل کند. بنابراين، اتخاذ تدابير مناسب براي ارتقاء انگيزش و تضمين تعهد مجريان طرح، ضرورت دارد. اهتمام مجريان طرح در همه سطوح وزارت آموزش و پرورش، مي تواند طرح مجتمع هاي آموزشي را با نظام آموزشي سازگار سازد و از وابسته بودن بقا آن به شخص وزير جلوگيري کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نویدی، ا. (1391). ارزشیابی طرح مجتمع های آموزشی روستایی در ایران. توسعه محلی روستایی - شهری (توسعه روستایی), 4(2), 75-98. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=213264



Vancouver : کپی

نویدی احد. ارزشیابی طرح مجتمع های آموزشی روستایی در ایران. توسعه محلی روستایی - شهری (توسعه روستایی). 1391 [cited 2021November29];4(2):75-98. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=213264



IEEE : کپی

نویدی، ا.، 1391. ارزشیابی طرح مجتمع های آموزشی روستایی در ایران. توسعه محلی روستایی - شهری (توسعه روستایی), [online] 4(2), pp.75-98. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=213264.



 

 
بازدید یکساله 92 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی