3 SID.ir | مفهوم و مدل جامعه يادگيري در كشور ايران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مفهوم و مدل جامعه يادگيري در كشور ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 

محققان براي پاسخ به اين سوال كه جامعه يادگيري چه نوع جامعه اي است، ديدگاه ها و مدل هاي گوناگوني ارائه كرده اند. با توجه به اينكه هر كشور بايد مدل متناسب با شرايط خود را طراحي كند، مقاله حاضر در صدد است تا مدلي مفهومي براي جامعه يادگيري متناسب با شرايط كشورمان ارائه دهد. در اين پژوهش، با استفاده از روش توصيفي- تحليلي و ابزار مصاحبه نيمه ساختار يافته، ديدگاه هاي 24 نفر از مديران و اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي وابسته به آموزش عالي در شهرهاي تهران، اصفهان و شيراز تجزيه و تحليل شده است. يافته هاي پژوهش گوياي آن است كه جامعه يادگيري ايراني فرصت هاي يادگيري در سراسر دوران زندگي را فراهم مي كند تا هر فرد، براي دستيابي به نتايج مورد علاقه خود و رشد توانمندي هايش به يادگيري بپردازد؛ به علاوه، در جامعه اثرگذار بوده، در توسعه آن مشاركت كند. اين جامعه، فرصت هاي برابر يادگيري را توسعه مي دهد تا عدالت اجتماعي برقرار شده، شهروندي فعال تشويق گردد و جامعه به انسجام اجتماعي در هدف نهايي؛ يعني تعبد و بندگي خداوند، دست يابد. اين جامعه با روش هاي مختلف انگيزه يادگيري، توانايي خود رهبري در يادگيري و يادگرفتن چگونه يادگرفتن را در افراد پرورش مي دهد. ميان بخش هاي مختلف آموزش رسمي آن ارتباط دروني وجود دارد و آموزش هاي غيررسمي و يادگيري اتفاقي يا لحظه اي نيز توسعه داده مي شود. چنين جامعه اي فرصت هاي يادگيري را فراهم مي كند تا افراد و جامعه از بازده هاي اقتصادي يادگيري بهره مند شوند و توسعه اقتصادي محقق شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 199
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی