5 SID.ir | مقايسه دو شيوه ارزشيابي پيشرفت تحصيلي توصيفي و سنتي از ديد معلمان و مديران مدارس دوره ابتدايي شهر شوش
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مقايسه دو شيوه ارزشيابي پيشرفت تحصيلي توصيفي و سنتي از ديد معلمان و مديران مدارس دوره ابتدايي شهر شوش

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسي مقايسه اي دو شيوه ارزشيابي پيشرفت تحصيلي توصيفي و سنتي از ديد معلمان و مديران مدارس دوره ابتدايي شهر شوش در سال تحصيلي 1388-1387 بوده است. روش پژوهش توصيفي، از نوع پيمايشي و جامعه آماري نيز شامل تمامي معلمان و مديران مدارس دوره ابتدايي مجري طرح ارزشيابي توصيفي در شهر شوش بوده اند. از بين جامعه مذکور، با استفاده از جدول کرجسي و مورگان به ترتيب، 85 و 65 نفر با بهره گيري از روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي، به عنوان نمونه آماري، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته طي دو بخش جمعيت شناختي و مولفه هاي مورد آزمون با 39 پرسش بسته پاسخ و پرسش باز پاسخ، بوده که روايي صوري و محتوايي آن تامين و پايايي آن نيز طي ضريب آلفاي کرونباخ در بخش مولفه هاي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي توصيفي 0.91 و در بخش مولفه هاي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي سنتي، برابر با 0.93 بوده است. تحليل آماري داده ها در سطح توصيفي به کمک شاخص هاي آماري توصيفي و در سطح استنباطي، حسب انواع آزمون هاي، «t» گروه هاي مستقل، «F تحليل واريانس يک راهه و هم چنين آزمون شفه انجام شده است. يافته ها نشان داد، بين ديدگاه پاسخ دهندگان بر اساس، سمت، سن، تحصيلات و سابقه خدمت، تفاوت معنادار وجود نداشته و تنها بر اساس جنس، اختلاف معني دار وجود داشته است. در مقايسه تاثير ارزشيابي توصيفي و سنتي در مولفه هاي، بهبود رفتار، بهبود يادگيري و سلامت رواني دانش آموزان، ميانگين بالاتر ارزشيابي پيشرفت تحصيلي توصيفي، با ميانگين ارزشيابي پيشرفت تحصيلي سنتي، داراي اختلاف معني دار بوده ولي در دو مولفه ديگر، دشواري فرايند ياددهي- يادگيري معلمان مجري طرح و نيز تعامل اولياي دانش آموزان با مديران و معلمان مدارس، تفاوت معني داري بين تاثير دو شيوه ارزشيابي پيشرفت تحصيلي، مشاهده نشده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 536
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی