نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1392 , دوره  10 , شماره  3 ; از صفحه 173 تا صفحه 182 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه تاثير تدريس به شيوه طرح تدريس اعضاي تيم و سخنراني بر يادگيري و انگيزش تحصيلي دانشجويان پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: يافتن راهکارهايي موفق در جهت افزايش انگيزه و يادگيري دانشجويان پرستاري از مهمترين اولويتهاي آموزش پرستاري به شمار مي آيد. هدف اين مطالعه مقايسه تاثير آموزش به شيوه طرح تدريس اعضاي تيم Team Member Teaching Design (TMTD) و سخنراني بر يادگيري و انگيزش تحصيلي دانشجويان پرستاري مي باشد.روش بررسي: در اين مطالعه کارآزمايي ميداني شاهددار تصادفي کليه دانشجويان ترم شش پرستاري شاغل به تحصيل در نيمسال دوم 92-1391 دانشگاه علوم پزشکي بيرجند شامل 36 نفر انتخاب و به روش تصادفي به دو گروه مساوي تقسيم شدند، در يک گروه تدريس پرستاري در فوريت و بحران طي مدت پنج جلسه به روش سخنراني و گروه ديگر به روش TMTD ارائه گرديد. پيشرفت تحصيلي قبل و بعد هر جلسه و در کل و انگيزش تحصيلي با پرسشنامه هارتر كه در مطالعات قبلي روايي و پايايي آن تاييد شده است، مورد ارزيابي قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماري SPSS ويرايش 15.5 و آزمون هاي آماري Paired T Test،  Chi-Square و Independent T Testدر سطح a£0.05 تجزيه و تحليل شدند.يافته ها: ميانگين نمره آزمون پاياني و آزمون جلسات پنجگانه در هر دو گروه TMTD و سخنراني افزايش معناداري داشت و ميانگين افزايش نمره قبل و بعد از مداخله در گروه TMTD،21±1.6  و در گروه سخنراني 3±18.2 بود (p=0.01). ميانگين نمره انگيزش تحصيلي در گروه TMTD افزايش معناداري نشان داد و در گروه سخنراني کاهش يافت و تغييرات بين دو گروه معنادار بود (p=0.001).نتيجه گيري: روش TMTD مي تواند به طور موثري يادگيري و انگيزش تحصيلي دانشجويان را افزايش دهد، لذا مي توان از اين روش به صورت وسيعتر در آموزش دانشجويان استفاده کرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مقرب، م.، و ناطقی، ک.، و شریف زاده، غ. (1392). مقایسه تاثیر تدریس به شیوه طرح تدریس اعضای تیم و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری. مراقبت های نوین, 10(3), 173-182. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=212168



Vancouver : کپی

مقرب مرضیه، ناطقی کبری، شریف زاده غلامرضا. مقایسه تاثیر تدریس به شیوه طرح تدریس اعضای تیم و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری. مراقبت های نوین. 1392 [cited 2022May26];10(3):173-182. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=212168



IEEE : کپی

مقرب، م.، ناطقی، ک.، شریف زاده، غ.، 1392. مقایسه تاثیر تدریس به شیوه طرح تدریس اعضای تیم و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری. مراقبت های نوین, [online] 10(3), pp.173-182. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=212168.



 

 
بازدید یکساله 165 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی