نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

جايگاه مولفه هاي حقوق بشر در محتواي کتاب هاي درسي دوره آموزش ابتدايي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
پژوهش حاضر در زمينه يکي از اساسي ترين مباحث روز در حوزه آموزش و پرورش و برنامه ريزي درسي تحت عنوان «آموزش حقوق بشر» انجام شده است. بدين منظور با بهره گيري از روش تحليل محتوا، 36 جلد کتاب درسي دوره آموزش ابتدايي سال تحصيلي 92 - 1391 که شامل 3924 صفحه بوده، مورد بررسي، تجزيه و تحليل قرار گرفته است. براي تجزيه و تحليل داده هاي حاصل از کتب درسي و براي بدست آوردن ضريب اهميت هر يک از مولفه هاي حقوق بشر و مقايسه ضرايب آن ها، از روش آنتروپي شانون که برگرفته از تئوري سيستم هاست، استفاده شده است. بر اساس يافته هاي پژوهشي، توجه متعادلي به مولفه هاي حقوق بشر نشده و در ميان صفحات کتب درسي اين دوره، بيشترين ضريب اهميت مربوط به مولفه حقوق اساسي و کمترين ضريب اهميت مربوط به مولفه حقوق اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مي باشد. همچنين بر اساس ضرايب اهميت بدست آمده از فراواني هاي مربوط به خرده مولفه ها، بيشترين ضريب اهميت مربوط به خرده مولفه حقوق زيست محيطي و کمترين ضريب اهميت مربوط به خرده مولفه هاي حق دادخواهي عادلانه و حق مالکيت مي باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

علی عسگری، م.، و چهارباشلو، ح.، و عطاران، ع. (1392). جایگاه مولفه های حقوق بشر در محتوای کتاب های درسی دوره آموزش ابتدایی ایران. نظریه و عمل در برنامه درسی, 1(1), 147-168. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=210737



Vancouver : کپی

علی عسگری مجید، چهارباشلو حسین، عطاران عاطفه. جایگاه مولفه های حقوق بشر در محتوای کتاب های درسی دوره آموزش ابتدایی ایران. نظریه و عمل در برنامه درسی. 1392 [cited 2022August09];1(1):147-168. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=210737



IEEE : کپی

علی عسگری، م.، چهارباشلو، ح.، عطاران، ع.، 1392. جایگاه مولفه های حقوق بشر در محتوای کتاب های درسی دوره آموزش ابتدایی ایران. نظریه و عمل در برنامه درسی, [online] 1(1), pp.147-168. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=210737.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 354 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی