برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

برنامه درسي تربيت معلم و الگوي اجرائي مشارکتي آن؛ راهبرد تحولي براي تربيت معلم در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

اين مقاله به مبحث تربيت معلم از منظر چالش برانگيز ساختار برنامه درسي تربيت معلم و اجراي آن اختصاص دارد. در اين زمينه مواضع گوناگوني ابراز مي شود که اين گونه گوني امر تربيت معلم را به لحاظ نظري و به تبع آن در عمل با بحران مواجه کرده است. اين وضعيت خاص ايران نيست. بنا به شواهد موجود، در سطح جهان نيز پژوهش هاي به عمل آمده هنوز نتوانسته اند به روشني نشان دهند که کدام برنامه درسي تربيت معلم و با کدام ساختار از اثر بخشي بيشتري برخوردار است و قادر است معلمان توانمندتر و موفق تري را به کلاس هاي درس گسيل نمايد. موقعيت مساله اي اين مقاله در ايران را به شکل دقيق تر مي توان با استفاده از کليد واژه «تماميت خواهي» توضيح داد. از يکسو، اصحاب آموزش و پرورش در تلاش هستند که اين دستگاه را به عنوان يگانه نهاد صالح براي تربيت معلم معرفي نمايند و براي متقاعد ساختن مراجع سياستگذار نيز از هيچ کوششي فروگذار نکرده اند. اقدام براي تاسيس دانشگاه ويژه تربيت معلم (يا دانشگاه ويژه فرهنگيان) با حمايت شورايعالي انقلاب فرهنگي، با فرض عهده دار شدن مسووليت تام و تمام تربيت معلم در ابعاد مختلف توسط آن، مهم ترين مظهر اين سياست تماميت خواهانه و بخشي نگر است. از سوي ديگر، گروهي از صاحبنظران دانشگاهي از ايده رقيب و بديلي حمايت مي کنند که تماميت خواهانه به دنبال استقرار همه جانبه تربيت معلم در دانشگاه ها و به ويژه دانشگاه تربيت معلم تهران هستند و نهاد آموزش و پرورش را فاقد صلاحيت جزئي و کلي براي ورود به اين عرصه معرفي مي نمايند.
مدعاي اصلي اين نوشتار بدين ترتيب آن است که در کشاکش اين ديدگاه هاي تماميت خواهانه بايد به دنبال راهبردي بود که جايگاه تربيت معلم را به دنبال يک رخداد خطير ملي و فرابخشي به رسميت شناخته و براي اجراي برنامه درسي تربيت معلم با توجه به اين ويژگي ها تعيين تکليف نمايد. الگوي مشارکتي پيشنهادي با توجه به مولفه هاي اساسي برنامه درسي تربيت معلم ارائه شده است و از نقسيم کار حمايت مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مهرمحمدی، م. (1392). برنامه درسی تربیت معلم و الگوی اجرائی مشارکتی آن؛ راهبرد تحولی برای تربیت معلم در ایران. نظریه و عمل در برنامه درسی, 1(1), 5-26. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=210721



Vancouver : کپی

مهرمحمدی محمود. برنامه درسی تربیت معلم و الگوی اجرائی مشارکتی آن؛ راهبرد تحولی برای تربیت معلم در ایران. نظریه و عمل در برنامه درسی. 1392 [cited 2021May16];1(1):5-26. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=210721



IEEE : کپی

مهرمحمدی، م.، 1392. برنامه درسی تربیت معلم و الگوی اجرائی مشارکتی آن؛ راهبرد تحولی برای تربیت معلم در ایران. نظریه و عمل در برنامه درسی, [online] 1(1), pp.5-26. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=210721.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 462 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی