4 SID.ir | هزينه يابي بر مبناي فعاليت (ABC)، نگرشي نوين جهت محاسبه بهاي تمام شده آموزش رشته هاي گروه پزشکي (مطالعه تطبيقي: دانشگاه هاي علوم پزشکي شيراز، فسا و يزد)
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

هزينه يابي بر مبناي فعاليت (ABC)، نگرشي نوين جهت محاسبه بهاي تمام شده آموزش رشته هاي گروه پزشکي (مطالعه تطبيقي: دانشگاه هاي علوم پزشکي شيراز، فسا و يزد)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه شیراز، ایران
 
چکیده: 

در اين مقاله از روش هزينه يابي بر مبناي فعاليت (ABC) براي محاسبه بهاي تمام شده آموزش دانشجويان رشته هاي گروه پزشکي در دانشگاه هاي علوم پزشکي شيراز، يزد و فسا به صورت تطبيقي استفاده شده است. براي اين منظور پس از تعريف مراکز فعاليت و هزينه يابي، هزينه هاي مراکز فعاليت سطوح مديريتي دانشگاه به معاونت هاي زيرمجموعه، سپس از معاونت ها به دانشکده ها تخصيص داده شد. در سطح دانشکده ها نيز بر حسب استفاده هر کدام از واحدهاي درسي از خدمات مراکز فعاليت، بهاي تمام شده واحدهاي درسي محاسبه شده است و در نهايت از مجموع بهاي تمام شده واحدهاي درسي، بهاي تمام شده هر رشته تعيين شد.
نتايج اين مطالعه نشان داد، بهاي تمام شده آموزش دانشجو در رشته هاي مختلف و بر حسب دانشگاه تفاوت معناداري با يکديگر دارند که اين تفاوت به طور عمده بستگي به تعداد واحدهاي درسي، تجهيزات آموزشي، ترکيب واحدهاي درسي (نظري و عملي) و تعداد دانشجو دارد. علاوه بر اين نزديک به 40% بهاي تمام شده آموزش دانشجو در دانشگاه هاي مورد بررسي مربوط به هزينه هاي سطح نگهداري (هزينه هاي حوزه رياست دانشگاه و خدمات غيرمستقيم آموزشي) و مابقي مربوط به هزينه هاي سطح واحد (هزينه هاي نيروي انساني، مواد مصرفي آزمايشگاه و ملزومات مصرفي آموزشي) است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 727
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی