برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1390 , دوره  2 , شماره  9 ; از صفحه 103 تا صفحه 132 .
 
عنوان مقاله: 

عوامل موثر بر انگيزه خريد آنلاين مصرف کننده

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسي انگيزه هاي خريد اينترنتي افراد از دو ديدگاه فايده طلبانه و لذت جويانه مي پردازد و عوامل انگيزشي ترغيب کنند افراد به خريد آنلاين را در جامعه خريداران اينترنتي تهران و در نمونه اي به حجم 180 نفر شناسايي، بررسي و تعيين مي کند که چه عواملي، با چه ميزان اهميت بر انگيزه خريد آنلاين خريداران در تهران موثرند و نيز کدام دسته از انگيزه هاي دوگانه: فايده طلبانه / لذت جويانه، براي خريداران اينترنتي در مراحل جستجو و خريد داراي اهميت بيشتري هستند و محرک قوي تري محسوب مي شوند. در اين راستا، شش ارزش فايده طلبانه و پنج ارزش لذت جويانه در خريد اينترنتي مورد بررسي قرار گرفته اند و نيز رابطه اين انگيزه ها با قصد جستجو و قصد خريد در خريد آنلاين شناسايي شده است. براي جمع آوري داده هاي تحقيق از دو روش استفاده شده است. براي تدوين ادبيات تحقيق از جمله مباني نظري تجارت الکترونيکي، رفتار مصرف کننده و انگيزه هاي خريد، از انواع اطلاعات مکتوب کتابخانه اي و براي جمع آوري اطلاعات خريداران اينترنتي در تهران از پرسشنامه استفاده گرديده است. در تعيين روايي پرسشنامه از نظرات متخصصان و نيز در تعيين پايايي آن از روش آلفاي کرونباخ استفاده شده است. از آزمون همبستگي پيرسون و رگرسيون براي تحليل داده هاي پژوهش و تاييد يا رد فرضيه ها مورد استفاده شده است. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان مي دهد که خريد آنلاين تحت تاثير انگيزه هاي فايده طلبانه و لذت جويانه قرار دارد که انگيزه فايده طلبانه محرک قوي تري در خريد آنلاين افراد است و تاثير بيشتري بر قصد جستجو و قصد خريد آنلاين دارد، در حالي که تاثير انگيزه لذت جويانه بر قصد خريد غير مستقيم است و از طريق تاثيرگذاري بر قصد جستجو به قصد خريد منجر مي شود. در جامعه خريداران اينترنتي تهران انگيزه فايده طلبانه به ترتيب تحت تاثير ((صرفه جويي در هزينه)) و ((راحتي)) و انگيزه لذت جويانه تحت تاثير ((ماجراجويي/کاوش)) قرار دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

اسماعیل پور، ح.، و گلدوزیان، ا. (1390). عوامل موثر بر انگیزه خرید آنلاین مصرف کننده. مدیریت کسب و کار, 2(9), 103-132. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=209151



Vancouver : کپی

اسماعیل پور حسن، گلدوزیان امیر. عوامل موثر بر انگیزه خرید آنلاین مصرف کننده. مدیریت کسب و کار. 1390 [cited 2021April12];2(9):103-132. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=209151



IEEE : کپی

اسماعیل پور، ح.، گلدوزیان، ا.، 1390. عوامل موثر بر انگیزه خرید آنلاین مصرف کننده. مدیریت کسب و کار, [online] 2(9), pp.103-132. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=209151>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1516 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی