برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه سلامت عمومي، استرس شغلي و فرسودگي شغلي معلمان مدارس استثنايي و عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش مقايسه سلامت عمومي، استرس شغلي و فرسودگي شغلي معلمان مدارس استثنايي و عادي مقطع ابتدايي استان خوزستان مي باشد. بدين ترتيب از کل معلمان مقطع ابتدايي، حدود 125 نفر معلم استثنايي به روش تصادفي چندمرحله اي انتخاب شد. همچنين، 125 نفر معلم عادي، از همان مناطقي که معلمان استثنايي مشغول به کار بودند، انتخاب گرديد. ابزارهاي گردآوري اطلاعات در اين پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومي (GHQ)، پرسشنامه فشارزاهاي شغلي معلمان (JSQT)، و پرسشنامه فرسودگي شغلي مسلش (MBI) بودند. جهت تحليل داده ها از روشهاي آمار توصيفي (ميانگين، انحراف معيار) و استنباطي (تحليل واريانس چند متغيري) استفاده شد. نتايج تحليل ها، نشان داد که معلمان مدارس استثنايي از لحاظ سلامت عمومي نسبت به معلمان مدارس عادي وضعيت نامطلوبتري دارند. همچنين نتايج اين تحقيق نشان داد که از لحاظ استرس شغلي تفاوت معني داري بين دو گروه معلمان وجود ندارد، ولي فرسودگي شغلي معلمان مدارس استثنايي در تمام ابعاد (تحليل عاطفي، دگرسان بيني و فقدان موفقيت فردي)، بيشتر از معلمان مدارس عادي بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مهرابی زاده هنرمند، م.، و آتش افروز، ع.، و شهنی ییلاق، م.، و رضایی، ش. (1392). مقایسه سلامت عمومی, استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار), 20(9), 53-64. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=208821



Vancouver : کپی

مهرابی زاده هنرمند مهناز، آتش افروز عسکر، شهنی ییلاق منیجه، رضایی شبنم. مقایسه سلامت عمومی, استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار). 1392 [cited 2021November28];20(9):53-64. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=208821



IEEE : کپی

مهرابی زاده هنرمند، م.، آتش افروز، ع.، شهنی ییلاق، م.، رضایی، ش.، 1392. مقایسه سلامت عمومی, استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار), [online] 20(9), pp.53-64. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=208821.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 591 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی