برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  8 , شماره  26 ; از صفحه 0 تا صفحه 0 .
 
عنوان مقاله: 

قلدري سنتي و سايبري در نوجوانان دختر مدارس راهنمايي: نقش کيفيت ارتباط معلم - دانش آموز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تبریز
 
چکیده: 
قلدري يک نوع خشونت سطح پائين به شمار مي آيد که اخيرا مورد توجه پژوهشگران و روان شناسان حيطه تربيتي قرار گرفته است و به دو صورت نمود مي يابد: قلدري سايبري و سنتي. پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان شيوع قلدري و رابطه آن با کيفيت ارتباط معلم - دانش آموز در بين نوجوانان دختر مقطع راهنمايي مدارس دولتي شهر تبريز و نيز، مقايسه اين متغيرها در پايه هاي مختلف تحصيلي دانش آموزان انجام شد. براي تحقق اهداف اين پژوهش توصيفي - رابطه اي، 397 دانش آموز دختر مدارس راهنمايي شهر تبريز (90-1391) با شيوه نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شده و به مقياس قلدري (BS، پاتچين و هيندوجا، 2011) و پرسشنامه ارتباط معلم - دانش آموز (IT-SR، مورري و زوواک، 2011) پاسخ گفتند. تحليل داده ها با نرم افزار SPSS، ميزان بروز رفتار قلدري در يک ماه اخير را %64.2 بدست آورد. آزمون ضريب همبستگي پيرسون بين قلدري و اشکال سنتي و سايبري آن با کيفيت ارتباط معلم - دانش آموز رابطه منفي نشان داد (P<0.01). بر حسب نتيجه آزمون رگرسيون چندگانه، عوامل بيگانگي و ارتباط با معلم 19% تغييرات قلدري را پيش بيني نمودند و عامل بيگانگي (b=-0.32) متغير پيش بين بهتري بود. همچنين، مبتني بر نتايج تحليل واريانس يک طرفه، قلدري در ميان دانش آموزان پايه دوم و سوم نسبت به پايه اول شايع تر بوده و کيفيت ارتباط آنان با معلمان خويش نيز، منفي تر بود. با در نظر گرفتن نتايج تحقيق، توجه مضاعف بر کيفيت ارتباط معلم - دانش آموز براي کاهش رفتار قلدري و ناسازگاري هاي دانش آموزان دختر پيشنهاد مي گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بیرامی، م.، و هاشمی، ت.، و فتحی‌ آذر، ا.، و علایی، پ. (1391). قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی), 8(26), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=207271



Vancouver : کپی

بیرامی منصور، هاشمی تورج، فتحی‌ آذر اسکندر، علایی پروانه. قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی). 1391 [cited 2022January25];8(26):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=207271



IEEE : کپی

بیرامی، م.، هاشمی، ت.، فتحی‌ آذر، ا.، علایی، پ.، 1391. قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی), [online] 8(26), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=207271.



 

 
بازدید یکساله 614 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی