برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  8 , شماره  26 ; از صفحه 0 تا صفحه 0 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان همخواني برنامه درسي قصد شده، اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعي سال اول دبيرستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبائی
 
چکیده: 

پژوهش حاضر ميزان همخواني برنامه درسي قصد شده، اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعي سال اول دبيرستان در شهر تهران را مورد مطالعه قرار داده است. اين پژوهش از نوع پژوهش هاي توصيفي - تحليلي است. جامعه مورد مطالعه اين پژوهش شامل، اعضاي شوراي برنامه ريزي مطالعات اجتماعي، مديران، معلمان، سرگروه هاي آموزشي و دانش آموزان سال اول دبيرستان بوده است. حجم نمونه پژوهش شامل 20 مدير، 200 دانش آموز، 19 سرگروه آموزشي مطالعات اجتماعي شهر تهران، 60 دانش آموز به عنوان نمايندگان گروه هاي دانش آموزان و 52 معلم بودند. براي معلمان و مديران، دانش آموزان و نمايندگان دانش آموزان از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي استفاده شد. داده هاي مورد نياز بر اساس مطالعه و تحليل کليه اسناد مربوطه به برنامه ريزي مطالعات اجتماعي، نظر سنجي از اعضاي شوراي برنامه ريزي مطالعات اجتماعي، مديران، معلمان، سرگروه هاي آموزشي، دانش آموزان، اجراي آزمون دانشي، مهارتي و نگرشي، ميانگين نمرات مستمر و پاياني و مشاهده 20 کلاس درس مطالعات اجتماعي در شهر تهران گردآوري شده است. نتايج اين پژوهش، ضمن ارائه تصويري روشن از برنامه درسي مطالعات اجتماعي در سه مرحله ياد شده حاکي از آن است، با آن که برنامه درسي مطالعات اجتماعي طرح نسبتا مناسبي دارد، اما در مرحله اجرا با مشکلات متعددي مانند ناکافي بودن آموزش معلمان، عدم دسترسي به امکانات مورد نياز براي آموزش، سنگيني محتوا و ... رو به رو است. همچنين بر اساس بررسي نمرات دانش آموزان در طول سال تحصيلي و نتايج سه آزمون دانشي، مهارتي و نگرشي، عملکرد دانش آموزان در آزمون دانشي خوب بوده، اما آزمون مهارتي در حد رضايت بخش بوده عملکرد دانش آموزان در آزمون نگرشي ضعيف بوده است. بنابراين با توجه به ضعف هاي مشاهده شده در اجرا و همچنين تحقق نيافتن هدف هاي نگرشي و مهارتي، لازم است شوراي برنامه ريزي مطالعات اجتماعي، مديران و معلمان با تلاش بيشتر، راهکارهاي مناسب در زمينه کاهش ناهماهنگي ها موجود در سه برنامه درسي قصد شده، اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعي سال اول دبيرستان ارائه دهند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ملکی، ح.، و دلاور، ع.، و احمدی، غ.، و حاجی تبارفیروزجائی، م. (1391). بررسی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی), 8(26), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=207259



Vancouver : کپی

ملکی حسن، دلاور علی، احمدی غلامعلی، حاجی تبارفیروزجائی محسن. بررسی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی). 1391 [cited 2021October20];8(26):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=207259



IEEE : کپی

ملکی، ح.، دلاور، ع.، احمدی، غ.، حاجی تبارفیروزجائی، م.، 1391. بررسی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی), [online] 8(26), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=207259.



 

 
بازدید یکساله 158 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی