برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي اثربخشي آموزش تفکر انتقادي بر عزت نفس و مهارت هاي حل مساله دانش آموزان دختر مقطع متوسطه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف از اين پژوهش بررسي اثربخشي پرورش تفکر انتقادي بر مهارت هاي حل مساله و عزت نفس دانش آموزان و ارائه پيشنهادهايي بر اساس يافته هاي پژوهش به روان درمانگران، مشاوران، برنامه ريزان و کارشناسان آموزش و پرورش جهت پرورش تفکر انتقادي در دانش آموزان مي باشد.اين پژوهش که به روش آزمايشي انجام شده است و سوال اصلي آن اين است که آيا آموزش تفکر انتقادي به افراد گروه آزمايش، باعث افزايش مهارت هاي حل مساله و عزت نفس در آنان مي گردد. جامعه آماري پژوهش دانش آموزان دختر دبيرستاني شهرستان کلاله مي باشند که روي 80 نفر از کساني که مايل به شرکت در گروه بودند آزمون هاي عزت نفس، حل مساله و تفکر انتقادي اجرا گرديد و از بين افرادي که نمره پاييني در اين سه آزمون کسب کرده بودند (تعداد 30 نفر)، تعداد 22 نفر، به صورت تصادفي انتخاب گرديدند و در دو گروه آزمايش (11 نفر) و کنترل (11 نفر) قرارداده شدند.افراد گروه آزمايش در 10 جلسه 2 ساعتي (هر هفته يک جلسه)، جهت آموزش تفکر انتقادي شرکت نمودند، سپس از هر دو گروه (آزمايش و کنترل) پس آزمون گرفته شد و با استفاده از آزمون t تفاوت ميانگين هاي پيش آزمون و پس آزمون از لحاظ آماري مورد بررسي قرارگرفت. نتايج نشانگر کارايي و اثربخشي عمل آزمايشي بوده است. از مجموع يافته هاي بدست آمده ازآزمودني ها و اجراي t همبسته و مستقل نتيجه مي شود که فرضيه هاي پژوهش تاييد شده و به نظر مي رسدکه آموزش تفکر انتقادي به افرادگروه آزمايش موجب افزايش ميزان عزت نفس و مهارت هاي حل مساله آنان شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

قنبری هاشم آبادی، ب.، و شهابی، م. (1387). بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس و مهارت های حل مساله دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی), 4(12), 1-19. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=206248



Vancouver : کپی

قنبری هاشم آبادی بهرامعلی، شهابی مهرنسا. بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس و مهارت های حل مساله دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی). 1387 [cited 2021December02];4(12):1-19. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=206248



IEEE : کپی

قنبری هاشم آبادی، ب.، شهابی، م.، 1387. بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس و مهارت های حل مساله دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی), [online] 4(12), pp.1-19. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=206248.



 

 
بازدید یکساله 206 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی